Hverdagsaktivisme og kampagner
Klassetrin: 7., 8., 9., og 10. klasse
Forløbsbeskrivelse:
I denne workshop får eleverne mulighed for at arbejde kreativt og engageret med samfundsrelevante temaer, der optager dem i hverdagen. Med udgangspunkt i begrebet hverdagsaktivisme vælger eleverne en sag, de brænder for – fx klima, trivsel, ligestilling eller noget helt fjerde – og udvikler deres egen kampagne med et klart budskab. Undervejs arbejder de med idéudvikling, målgruppeanalyse og formidling gennem visuelle og digitale medier. Eleverne kommer til at arbejde kreativt og får stillet forskellige materialer til rådighed, hvor de både kan male og tegne deres egne skilte og plakater til deres kampagne.
Forløbet styrker elevernes kritiske tænkning, samarbejdsevner og demokratiske dannelse – og viser dem, at de kan gøre en forskel, allerede som unge.
Praktisk info:
Vi ligger inde med de kreative materialer, der kan anvendes under workshoppen, og vi anbefaler, at eleverne har computere med. Er der efter workshoppen ønske om, at dykke mere ned i den kreative fase og elevernes udarbejdelse af produkter, kan det efter aftale, eksempelvis arrangeres at elevernes plakater kan printes ud i størrelsen 40*60 eller 60*90 cm på UngRingsted.
Afvikles:
Uge 10-14 (2026)
