Koldkrigsmuseet REGAN Vest

HVIS KRIGEN KOMMER - dilemmaspil og rundvisning i REGAN Vest

Vi befinder os midt i den kolde krig, i starten af 1980’erne, Danmark er i undtagelsestilstand og verden står på kanten af en atomkrig.
Den danske regering er rykket ind i den store hemmelige regeringsbunker, REGAN Vest, og skal herfra lede landet igennem den truende krise.
Dilemmaspillet foregår i en kopi af regeringens situationsrum, og i denne totalkulisse skal eleverne agere regering og prøve kræfter med svære dilemmaer,
som er inspireret af autentiske øvelsesscenarier fra den kolde krig.
Læringsforløbet består dels af en rundvisning i bunkeren og dels et kontrafaktisk dilemmaspil.
Gennem spillets gameplay vil eleverne opleve at skulle tage valg, som kan få alvorlige konsekvenser for landets sikkerhed, befolkningens moral og det demokratiske styre

Inden besøget har klassen modtaget et historieundervisningsmateriale. Det er meget vigtigt, at klassen har arbejdet med dette materiale inden ankomst. Under besøget bliver klassen delt i to lige store grupper. Den ene gruppe starter med en rundvisning i bunkeren, og den anden spiller samtidig det kontrafaktiske dilemmaspil, hvor eleverne er den danske regering, der skal lede Danmark gennem en eskalerende militær krise. Bagefter bytter de to hold. Mulighed for tilpasning til fx specialklasser i aldersgruppen. 

Se den detaljerede beskrivelse af forløbet på hjemmesiden - https://nordjyskemuseer.dk/laeringscenteretkoldkrigsmuseet-regan-vest/

I kopien af regeringens situationsrum skal eleverne spille den danske regering og i fællesskab tage de beslutninger, der styrer landet gennem krisen.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
1500 kr.
Max deltagere:
32 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Politik
Fag:
Historie, Samfundsfag
Læringsmål:

Eleven ved, hvordan Europa var opdelt under den kolde krig, hvilket også kan bruges i det videre arbejde med kanonpunkt 'Murens fald'.
Eleven har en grundlæggende forståelse for, hvilket trusselsscenarie der var i Danmark under den kolde krig.
Eleven kan redegøre for, hvordan Danmark skulle ledes i en krigssituation under den kolde krig.
Eleven opnår personlige erfaringer med hensyn til kompleksitetsgraden af de dilemmaer, der opstår, når det demokratiske Danmark skal ledes gennem en krigssituation.
Eleven har en grundlæggende forståelse for den politiske systemkonflikt, der var drivkraften i den kolde krigs dynamik.

Se alle tilbud fra: