Hvor kunst og undervisning mødes - kunstpædagogik i og uden for museet
På Statens Museum for Kunst arbejder vi løbende med at udvikle museet og kunsten som ramme for kreative processer, læring og oplevelser.
Vores undervisningsprofil bygger på dialogbaseret undervisning, også den non-verbale del af dialogen, og vi arbejder med praktisk-æstetiske øvelser, der åbner kunsten på nye måder.
På dette kursus kombinerer vi en introduktion til vores praksis, potentialer og udfordringer i arbejdet med børn, unge, kunst og museer med afprøvning af forskellige øvelser og aktiviteter.
Kurset er todelt: Første del tager udgangspunkt i det fysiske museumsrum og museumsundervisning i praksis. I anden del arbejder vi med undervisningsmaterialer fra SMK Connect, der er skabt til brug på skolerne og i elevernes egne lokalmiljøer.
Kurset giver dig redskaber til at arbejde undersøgende, sanseligt og dialogbaseret med kunst, når du besøger museet med din klasse – og viser, hvordan du kan bygge bro til hverdagen på skolen gennem SMK Connects digitale materialer.
Vi undersøger, hvordan digitale ressourcer kan omsættes til analoge, kreative og æstetiske læringsaktiviteter, der styrker elevernes oplevelse og fordybelse.
Børn i videokunstværket Looking for 4-leaf clovers af Nikolaj Recke, 1998. Foto Frida Gregersen, © Nikolaj Recke/Visda