HVORDAN KAN KUNST VÆRE ET ARBEJDE?
Hvad er kunst og hvorfor er kunst så vigtigt? OG Hvordan kan man komme til at leve af at skabe kunst?
Det vil være nogle af de spørgsmål, vi kommer omkring i forløbet, der er bygget op over de æstetiske læreprocesser, der errbeskrevet af Merete Cornet Sørensen og Bennyé D. Austring.
Impuls: Eleverne bliver introduceret for udstillingen LANDING 2026, hvor seks helt nyuddannede kunstnere fortæller i lydfiler om, hvordan de er nået dertil, hvor de er nået.
Gruppearbejde: Eleverne skal, i grupper af 4, lege at de skal søge ind på et af Kunstakademierne. De skal undersøge de krav, der er for at komme ind (fx Det Kongelige Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi. De skal sammen finde på en idé til et vildt kunstværk, som de ville kunne sende til et af akademierne.
Visning og ny impuls: Eleverne fremlægger nu deres ideer til et kunstværk og fortæller, hvilket akademi, de ville forsøge at komme ind på. De andre grupper kommer med feedback på, hvad de tænker kunne være en god idé til at gøre værkerne bedre - de inspirerer hinanden.
Gruppearbejde: Grupperne laver en prototype af deres kunstværk. Eller deres værk, hvis vi har materialerne til det.
Afsluttende visning: Eleverne fremlægger deres værker for hinanden og for den kunstfaglige formidler. Så må vi se, om I har det der skal til, for at kunne komme ind på kunstakademiet (i hvert fald i legen)
Evaluering: Eleverne vælger en emoji, der viser elevernes engagement i opgaverne.