Kunsthal Kongegaarden

HVORDAN KAN KUNST VÆRE ET ARBEJDE?

Eleverne får et indblik i, hvordan man kan blive og være kunstner i Danmark. Hvilke uddannelser er der, og hvordan kommer man ind på dem?

Hvad er kunst og hvorfor er kunst så vigtigt? OG Hvordan kan man komme til at leve af at skabe kunst?

Det vil være nogle af de spørgsmål, vi kommer omkring i forløbet, der er bygget op over de æstetiske læreprocesser, der errbeskrevet af Merete Cornet Sørensen og Bennyé D. Austring. 

Impuls: Eleverne bliver introduceret for udstillingen LANDING 2026, hvor seks helt nyuddannede kunstnere fortæller i lydfiler om, hvordan de er nået dertil, hvor de er nået.

Gruppearbejde: Eleverne skal, i grupper af 4, lege at de skal søge ind på et af Kunstakademierne. De skal undersøge de krav, der er for at komme ind (fx Det Kongelige Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi. De skal sammen finde på en idé til et vildt kunstværk, som de ville kunne sende til et af akademierne.

Visning og ny impuls: Eleverne fremlægger nu deres ideer til et kunstværk og fortæller, hvilket akademi, de ville forsøge at komme ind på. De andre grupper kommer med feedback på, hvad de tænker kunne være en god idé til at gøre værkerne bedre - de inspirerer hinanden.

Gruppearbejde: Grupperne laver en prototype af deres kunstværk. Eller deres værk, hvis vi har materialerne til det.

Afsluttende visning: Eleverne fremlægger deres værker for hinanden og for den kunstfaglige formidler. Så må vi se, om I har det der skal til, for at kunne komme ind på kunstakademiet (i hvert fald i legen)

Evaluering: Eleverne vælger en emoji, der viser elevernes engagement i opgaverne.

Ihsan Saad Ihsan Tahir, foto: M8R8S Studio
Foto

M8R8S Studio

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Lytning, Elevernes alsidige udvikling, Medier - Medieproduktion, Samfundsfag - Økonomi, Uddannelse og job - Arbejdsliv, Uddannelse og job - Fra uddannelse til job, Uddannelse og job - Personlige valg
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Medier, Uddannelse og job
Læringsmål:
Uddannelses- og jobkendskab
Eleverne arbejder med indhold og krav i forskellige uddannelser, erhverv, jobtyper og former for iværksætteri. Der fokuseres på elevernes evne til at kunne vurdere forskelle og ligheder mellem forskellige karrieremuligheder. Der samarbejdes med virksomheder/erhvervsliv og ungdomsuddannelser, og eleverne besøger eksterne samarbejdspartnere, ligesom disse i undervisningsforløb på skolen.