Karen Blixens poetik - et undersøgelsesbaseret forløb
”Og hvem fortæller da, når vi selv tier, en historie bedre end nogen af os har gjort det? Det gør tavsheden.”
Med dette paradoks som udgangspunkt bliver vi i fortællingen ”Det ubeskrevne blad” i Sidste fortællinger præsenteret for en metode, som også kaldes isbjergsteknikken, hvor der fortælles så lidt som muligt for i stedet at overlade betydningsdannelsen til læseren.
”Det ubeskrevne blad” kan læses som en poetik, en teori om, hvordan man fortæller en historie, så den går i dialog med sin læser. Karen Blixens tekster har altid flere lag. De kan læses lige ud ad landevejen, og man kan gå i dybden med dem. Hun arbejdede meget bevidst med brug af ”tavshed”, metaforer og intertekstualitet. Hendes teknikker, som vi ser nærmere på i dette forløb, er også en del af de moderne minimalistiske digteres udtryk. I arbejdet med "Det ubeskrevne blad" leder vi efter det intertekstuelle og alt det, der gemmer sig under overfladen af fortællingen. Eleverne stilles forskellige undersøgelses baserede opgaver, som de skal løse i grupper.
