Klimaet på spil
Forud for besøget i KloakLab, skal klassen have arbejdet med forberedelsesmaterialet, som giver eleverne viden om spildevandsrensning, klima og klimaforandringer og mulige indsatser mod forandringerne. Eleverne skal arbejde med spillets aktørgrupper, der repræsenterer forskellige aktører inden for f.eks. erhverv, politik og samfund, som alle kan gøre en forskel for klimaet
På besøget i KloakLab, skal eleverne fremlægge deres aktør og derefter spille spillet, der handler om hvordan alle i fællesskab kan være med til at lave grønnere løsninger, der er gode for klimaet nu og i fremtiden.
I løbet af spillet skal grupperne vælge de løsninger, som de synes er de bedste. Nogle løsninger giver mange klimapoint nu og her, nogle er dyre og langvarige, men giver måske rigtig mange point i det samlede klimaresultat. Nogle løsninger påvirker flere aktører, og nogle giver måske endda helt nye muligheder i fremtiden.
På den måde er det klassen, der i fællesskab bestemmer, hvordan de vil løse klimaudfordringen
“Klimaet på spil” er et samarbejdsspil. Klassen vinder – eller taber – som et hold!
Det kræver kommunikation og handling at nå flest mulige klimapoint!
