Den Grønne Rygrad

Kom tæt på Klimaløsningerne

Følg ressourcernes ruter - på cykel

Klimakrisen kan virke fjern og kompleks, men mange af løsningerne i den grønne omstilling sker lige her i lokalmiljøet. I dette forløb skal eleverne erfare, hvordan aktører i kommunen bidrager til en grøn hverdag med en cykeltur i lokalområdet.

Aktiviteten er en guidet cykeltur, der starter på skolens matrikel. CONCITOs Klimaambassade tager eleverne med rundt i lokalområdet og viser, hvordan der lokalt sker handling for at nedsætte Danmarks globale klimaaftryk. 

Eleverne skal opleve:

  • lokale løsninger inden for ansvarligt ressourceforbrug og cirkularitet

Eleverne får en forståelse for:

  • det globale klimaaftryk fra vores forbrug.
  • hvad de selv kan gøre for at bidrage positivt til et klima i forandring.
  • hvilke kompetencer der skal sætter i spil i deres arbejde for grøn omstilling.

Forløbet tager udgangspunkt i tema 5; Bæredygtig Hverdag, i Egedal Kommunes Klimaplan. Forud for cykelturen arbejder eleverne med viden om forbrug og ressourcer. På cykelturen udpeger Klimaambassaden lokale løsninger. Efter aktiviteten omsætter eleverne deres oplevelse til en undersøgelse af deres eget og skolens handlerum i forhold til klimahandling. 

Forløbet tilrettelægges efter nærmere aftale med skolen og læreren i henhold til skolens placering.

Kom tæt på Klimaløsningerne: Følg ressourcernes ruter - på cykel

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Fysik/kemi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Modellering, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Fysik/kemi, Geografi, Samfundsfag
Læringsmål:
Geografi:
- Eleven kan undersøge miljømæssige konsekvenser af ressourceudnyttelse og handelsmønstre.
- Eleven har viden om sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion.
- Eleven kan undersøge forbrugsvares vej fra ressource til butik.
- Eleven har viden om produktionskæder.
- Eleven kan beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning.
- Eleven kan diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund.

Fysik/kemi:
- Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.
- Eleven har viden om ressourceforbrug, deponi og genanvendelse.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
- Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder.

Samfundsfag:
- Eleven kan diskutere rollen som forbruger.
- Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.
- Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper.
- Eleven kan analysere konkrete eksempler på globale kulturelle fænomener.