Kreativt skriveforløb
om hvad det vil sige at leve – på godt og ondt.
På dette skriveforløb går eleverne på opdagelse i Rungstedlunds omgivelser for at få øje på alt det, der bevæger sig og
alt det, der ikke længere bevæger sig. I dette undervisningstilbud undersøger vi den kreative skriveproces sammen med eleverne.
Hver af skriveøvelserne har det til fælles, at de er øvelser i at observere det liv, som man kan opleve på Rungstedlund, men også i elevernes kreative selv.
Undervisningsforløbet i kreativ skrivning vil tage udgangspunkt i relevante værker fra Blixens tekstunivers og hendes forfatterhjemmet Rungstedlund.
Via forskelligartede, kunstneriske og kreative metoder, vil der introduceres opgaver, som alle har det til fælles, at de vil forsøge at tage del i Blixens måde at se verden på og derved sætte eleven i forfatterens sted. Via genskrivninger og små vandringer i forfatterhjemmet vil vi i fælleskab få øje på nye veje ind og ud af et markant forfatterskab, som til stadighed bliver ved med at holdes fantastisk og aktuelt — enten som sanselig virkelighed eller politisk og kolonialistisk læsning. I workshop-format introduceres der skriveøvelser som metode til engageret forståelse af Blixens forfatterskab og arv. Med skriften som et udvidet sanse- og erkendelsesapparat, skal vi dykke ned i Blixens tekster, omgivelser, blomster og de små insekter, som alle er med til at holde livet og litteraturen i bevægelse ved Rungstedlund.
Vi søger ikke at holde naturen ude af litteraturen, hvorfor mange af øvelserne vil pendulere mellem Fuglereservatet, Skærehaven, Forfatterhjemmet og Blixens tekster og fortællinger. Forløbets opgaver er håndgribelige og sanselige. Fælles for undervisningsmaterialet er, at de kreative øvelser tager udgangspunkt i litterære greb, som er nemme at tilgå og som mere eller mindre springer ud af Blixens eget forfatterskab – nogle øvelser er helt tekstnære, imens andre i højere grad er markeringer af fortællertekniske greb, som Blixen har gjort flittigt brug af.