Krible krable
Det kilder, summer, kribler og krabler af liv lige for næsen af os. Med lidt tålmodighed og snilde er det bestemt muligt at få øje på de flotte, fascinerende og ikke mindst vigtige væsener. I dette forløb ser vi nærmere på den mangfoldighed af liv, der gemmer sig i og ved skovbunden. Eleverne arbejder med iagttagelser af opbygning, undersøgelser og dyregrupper.
Aktiviteter
Hvilket dyr er det hurtigste i skovbunden? Klatrer en bænkebider lige så godt som en løbebille? Kan alle insekter flyve? Der er plads til forundring, når vi sammen drager på tur i det grønne. Eleverne indsamler smådyr med fx net og faldfælder. I kan også få hjælp til at lave jeres egne insektsugere – spørg naturvejlederne i god tid før besøget, hvis I ønsker dette. Eleverne skal nemlig selv medbringe enkelte materialer.
Når dyrene er indsamlet, undersøger eleverne det, de har fundet. Det er altid en god idé at tegne dyret – det skærper iagttagelsesevnen, og man lægger mærke til nye detaljer og opdagelser. Har du måske styr på, hvor mange ben en bænkebider har? Og hvordan man ser forskel på bier, hvepse og svirrefluer?
Det er også muligt at arbejde med en enkelt gruppe, fx edderkopper, myrer eller dagsommerfugle. Skriv, hvis I ønsker dette, så tilpasser vi indholdet derefter.
Forberedelse
Det er en god idé at øve sig på de forskellige dyregrupper. Hvad kendetegner et insekt? En spindler? I kan også finde og se små film om emnet – fx "Biernes By" eller "Edderskønne Edderkopper" på Filmcentralen.dk.
Efterbehandling
I kan prøve at lave et nedbryder-zoo, altså en zoologisk have med smådyr. Her kan I undersøge, hvad dyrene spiser, og hvor de foretrækker at gemme sig. I kan fx lave et terrarium til regnorme. Så kan I se, hvordan de laver gange og trækker blade med ned. Lav logbog over jeres iagttagelser, og husk at sætte alle dyrene ud igen, når I er færdige. Se vejledninger til, hvordan I gør, under "Undervisningsmateriale".
Undervisningsmateriale
