Krigsjournalister
Med udgangspunkt i elevernes egne forestillinger om krig diskuterer og definerer vi krigens væsen. Dernæst taler vi om mediernes dækning af krig og hvordan man forholder sig kildekritisk til et moderne mediebillede.
Eleverne sendes herefter ud i udstillingen Danmarks Krige, hvor de blandt 500 års danske krige skal finde en krig, de vil rapportere ”live” fra og selv udarbejde et ”tv-indslag”.
Der er frit valg blandt danske krige fra Slaget ved Ditmarsken til Stormen på Dybbøl i 1864 eller Danmarks engagement i Afghanistan i nyere tid. Eleverne skal selv undersøge, hvem krigens parter er, hvad konflikten handler om, hvordan genstandene kan være med til at fortælle krigens historie, men også selv beslutte, hvordan vinklen på ”tv-indslaget” skal være. Hvilke historier vil de fortælle og hvilke fravælger de - valget er deres. Slutteligt diskuterer vi, hvorfor man går i krig, og hvad elevernes egne roller er i konflikter.
Efter forløbet sender vi et link til at hente elevernes film, så klassen kan arbejde videre med dem.
Undervisningsforløbet falder i tre dele:
- Hvorfor krig? Her taler vi om elevernes egen viden og forestillinger om krig.
- Krigsjournalister i aktion! Her arbejder eleverne kildekritisk med krigens genstande på "live"-optagelse med iPads, helt tæt på slagmarkens sværd i 1600-tallet eller gårsdagens vejsidebomber i Afghanistan.
- Fra konflikt til krig? Vi slutter med en refleksion om elevernes egne hverdagskonflikter og diskuterer, hvornår konflikt bliver til krig og hvad elevernes rolle er heri.
Eleverne låner iPads på museet.
Det er en fordel, hvis klassen på forhånd er inddelt i grupper á 4-5 elever og maks. 8 grupper. Hvis klassen ikke på forhånd er inddelt i grupper, gør vores underviser det.