Kulturpakker

Kulturpakke: Animation på iPad - Skoler: 2.-4. klasse

Med geometriske figurer skaber vi vores egne animationsfilm.

Beskrivelse
I stopmotion-animationsværkstedet bliver eleverne præsenteret for en særlig dynamisk måde at skabe fortællinger på, som bevæger sig i krydsfeltet mellem det digitale og det analoge. Vi skaber figurative eller nonfigurative billeder, som animeres til små billedfortællinger. Der leges med farver og geometriske former. Dagen slutter af med en fælles filmpremiere.

Formål

  • At styrke både den enkelte elevs kreativitet og fællesskabet i en legende og fokuseret proces.
  • At give eleverne kendskab til stopmotion-mediet.
  • At opnå praktisk viden omkring opbygning af fortællinger.

Forberedelse

  • Medbring 6-8 iPads (ca. 3-4 børn om én iPad). Husk at oplade iPads!
  • Inden Kulturpakken skal I downloade Stopmotion Studio appen på iPad.
  • Del på forhånd børnene op i grupper af 3-4 børn, dog max. 7 grupper.

Indtryk
Hvordan ideer tager form og bliver brugbare gennem samarbejde og deltagelse i fællesskabet.

Udtryk
Eleverne skaber digitale produkter gennem analoge og kreative processer. 

Aftryk 
Træning af forestillingsevne, improvisation og evne til at fortælle historier i samarbejde med andre. 

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Inspiration til og viden om at arbejde videre med Stopmotion animation, samt dets opsætning og didaktik i klassen.

Underviser
Camil Hesse fra Leg med Medier (www.legmedmedier.dk)

Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 36-48 - 2026: Uge 2-6 og 9-13

Barn laver animation på en iPad.
©

Camil Hesse

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Matematik - Geometri og måling
Fag:
Billedkunst, Dansk, Matematik
Læringsmål:
BILLEDKUNST Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder
BILLEDKUNST Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
BILLEDKUNST Billedkommunikation: Eleven kan kommunikere gennem billeder

DANSK Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer; Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.
DANSK Kommunikation: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer; Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.

MATEMATIK Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske begreber og måle.