Kulturpakker

Kulturpakke: Breakdance - Skoler: 0.-9. klasse

Med en kombination af teknik og improvisation udforsker eleverne breakdance-universet.

Beskrivelse
Breakdance kræver fysisk energi og nogle grundlæggende færdigheder, men det er også en sjov måde for eleverne at udtrykke sig på. Eleverne vil lære basale Breakdance-moves som toprock, downrock og freeze, og de vil blive opfordret til at skabe deres egne bevægelseskombinationer. Fokus er på at skabe et positivt, engagerende og opmuntrende miljø, hvor eleverne kan udforske deres kreativitet. 

Formål

  • At introducere eleverne til Breakdance som en form for selv-udtryk og fysisk aktivitet, hvor de lærer at bruge deres krop til at skabe kunstneriske udtryk.

Forberedelse

  • Eleverne skal medbringe tøj, der er komfortabelt og fleksibelt (idrætstøj) samt indendørssko. (Man kan også nøjes med sokker eller bare tæer).

Indtryk
Introduktion til Breakdance som en kreativ og fysisk kunstform, der kombinerer musik, rytme og kropslig udtryk.

Udtryk
Breakdance udforskes som et kunstnerisk udtryk. Eleverne lærer at skabe dynamiske bevægelser og arbejder med musik og rytme.

Aftryk 
Erfaringer med dans som udtryksform, øget kropsbevidsthed samt forståelse for, hvordan bevægelse kan bruges som kommunikation.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærerne og pædagogerne får inspiration til at bruge dans som en kreativ aktivitet for at fremme elevernes motorik, udtryksfærdigheder og samarbejdsevner

Undervise
Uppercuts danseunderviser Jacob Schrøder er erfaren i undervisning og har en passion for at dele dansekunsten med unge mennesker. Han skaber et motiverende og inkluderende læringsmiljø, hvor alle kan deltage uanset erfaring.

Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 3 timer, kl. 9-12
Periode: 2026: Uge 2-26

Børn der danser breakdance

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Idræt - Alsidig idrætsudøvelse, Idræt - Idrætskultur og relationer
Fag:
Idræt
Læringsmål:
IDRÆT Alsidig idrætsudøvelse
Efter 2. klassetrin:
- Eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg.
Efter 5. klassetrin:
- Eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis
Efter 7. klassetrin:
- Eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter.
Efter 9. klassetrin:
- Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis

IDRÆT Idrætskultur og relationer:
Efter 2. klassetrin:
- Eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.
Efter 5. klassetrin:
- Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab.
Efter 7. klassetrin:
- Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer
Efter 9. klassetrin:
- Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv