Kulturpakke: Digital musik - interaktive lydinstallationer - Skoler: 7.-9. klasse
Beskrivelse
Eleverne introduceres til digitale musikværktøjer som sequencere, synthesizere og interaktive brugerflader. De arbejder med samspillet mellem teknologi og musik, og skaber deres egne digitale musikværker. Undervejs lærer de om lyd, programmering og elektronisk musikproduktion.
Formål
- At give eleverne indsigt i, hvordan teknologi og musik kan kombineres i en kreativ proces.
- At give eleverne erfaring med at arbejde med digitale musikværktøjer og interaktive lydflader, så de kan skabe egne lydværker.
Forberedelse
- Eleverne skal forinden installere software på deres computere. Det kan downloades her.
- Download også Anders Monrads moduler her
Indtryk
Eleverne oplever, hvordan musik og teknologi kan kombineres til at skabe interaktive kunstværker.
Udtryk
Eleverne arbejder kreativt med digitale værktøjer og skaber deres egne interaktive lydinstallationer.
Aftryk
En forståelse af teknologiens muligheder i musikproduktion og eksperimentering med lyd og teknologi.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærerne får inspiration til at integrere digitale musikværktøjer i undervisningen samt idéer til, hvordan teknologi kan anvendes kreativt i musik- og naturfagsundervisning.
Særlige bemærkninger
Forløbet kræver adgang til computere, en projekter og et lokale med plads til praktiske eksperimenter.
Underviser
Anders Monrad er komponist med baggrund i klassisk musik og digital lydkunst. Han har erfaring med interaktive musikprojekter og undervisning i teknologi og musik.
Hvor: Egen skole
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 34-51 - 2026: 2-26
