Kulturpakker

Kulturpakke: Digital musik - interaktive lydinstallationer - Skoler: 7.-9. klasse

Skab musik med teknologi: En introduktion til elektronisk musikproduktion og digitale værktøjer.

Beskrivelse
Eleverne introduceres til digitale musikværktøjer som sequencere, synthesizere og interaktive brugerflader. De arbejder med samspillet mellem teknologi og musik, og skaber deres egne digitale musikværker. Undervejs lærer de om lyd, programmering og elektronisk musikproduktion.

Formål

  • At give eleverne indsigt i, hvordan teknologi og musik kan kombineres i en kreativ proces.
  • At give eleverne erfaring med at arbejde med digitale musikværktøjer og interaktive lydflader, så de kan skabe egne lydværker.

Forberedelse

Indtryk
Eleverne oplever, hvordan musik og teknologi kan kombineres til at skabe interaktive kunstværker.

Udtryk
Eleverne arbejder kreativt med digitale værktøjer og skaber deres egne interaktive lydinstallationer.

Aftryk 
En forståelse af teknologiens muligheder i musikproduktion og eksperimentering med lyd og teknologi.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærerne får inspiration til at integrere digitale musikværktøjer i undervisningen samt idéer til, hvordan teknologi kan anvendes kreativt i musik- og naturfagsundervisning.

Særlige bemærkninger
Forløbet kræver adgang til computere, en projekter og et lokale med plads til praktiske eksperimenter.

Underviser
Anders Monrad er komponist med baggrund i klassisk musik og digital lydkunst. Han har erfaring med interaktive musikprojekter og undervisning i teknologi og musik.

Hvor: Egen skole 
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 34-51 - 2026: 2-26

Illustration af lydbølger, der når et øre.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Perspektivering, Matematik - Matematiske kompetencer, Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikforståelse, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Fysik/kemi, Matematik, Musik
Læringsmål:
FYSIK/KEMI Perspektivering: Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
FYSIK/KEMI Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi

MATEMATIK Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik

MUSIK Musikudøvelse: Eleven kan udtrykke sig musikalsk i fællesskab med andre
MUSIK Musikalsk skaben: Eleven kan arbejde eksperimenterende med kreative processer i musik
MUSIK Musikforståelse: Eleven kan forholde sig kvalificeret til musikalsk praksis og musiks betydning.