Kulturpakker

Kulturpakke: Gipsrelieffer - form, føl og mal - Dagtilbud: 2-3 år

Over to dage bygger de ældste vuggestuebørn tredimensionelt med gips som det bindende led.

Beskrivelse
Hvordan føles gips, når det er vådt? Hvad kan man dyppe i gips, og hvordan føles det, når det har fået lov at størkne? Under første besøg skaber børnene egne gipsrelieffer ved hjælp af pinde, pap, skumgummi og stof, der lægges i en form og bindes sammen af gipsen. Ved andet besøg mærker vi på reliefferne og den hærdede gips, og til sidst maler vi dem med tynde pensler.

Formål

  • At arbejde med den taktile/sanselige oplevelse gennem berøring af forskellige materialer.
  • At styrke børnenes finmotorik.
  • At give børnene erfaring med at arbejde i en proces.

Forberedelse

  • Hav et afdækket bord, forklæder samt to spande til at skylle hænder i parat.

Indtryk
Materialer kan ændre form, følelse og udseende igennem forskellige processer.

Udtryk
Børnene skaber deres egne individuelle værker.

Aftryk 
Børnene får erfaring med berøring og sammenstillinger af forskelligt materiale.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med sig tilbage i hverdagen?
Inspiration til planlægning af forløb med gips.

Underviser
Hanne Ravn Hermansen og Tine Jakobsen er begge billedkunstnere.

Hvor: Eget dagtilbud
Varighed: To timer fordelt på to sammenhængende dage, kl. 9-11
Periode: Tidspunkt aftales individuelt.

Close-up af gips.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 dage
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
2, 3
Læreplanstemaer:
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
Læringsmål:
KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.