Kulturpakker

Kulturpakke: Gør kunsten levende - Dagtilbud: 5-6 år

Kunstsamtaler og egne midlertidige kunstværker på Ordrupgaard.

Beskrivelse
Tag med på et anderledes museumsbesøg på Ordrupgaard. Først formidles dele af den aktuelle udstilling med kunstformidlingsmetoden Visual Thinking Strategies (VTS), hvor børnenes egne oplevelser af kunsten er i centrum. Herefter omskaber børnene indtrykkene til egne små kunstværker i mindre grupper. En dag hvor der inviteres til refleksion, sansning, samarbejde og udtryksglæde på museet.

Formål

  • At skabe trygge, refleksive og anerkendende rum, hvor kunsten er udgangspunktet for samtalen, og hvor det kunstpædagogiske legetøj Le Viseur gør det muligt for børnene at bearbejde kunstsamtalerne gennem leg med former og farver.
  • At give børnene en oplevelse af at være set, hørt og anerkendt ved at give dem plads og tid til deres observationer, samt i legen med selv at skabe.

Forberedelse

  • Ingen.

Indtryk
Børnene taler om kunstværker fra samlingen på Ordrupgaard og lytter til hinandens udsagn og iagttagelser.

Udtryk
Visuel leg og parafrasering af værker med former og farver.

Aftryk 
Erfaring med at forholde sig til kunstværker og blive bevidst om egen rolle og deltagelse i gruppen.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Efter forløbet kan I sammen benytte teknikker fra VTS til åbne samtaler om kunst. I kan også lade børnene arbejde videre med at fortælle historier gennem figurer og tegninger med inspiration fra eksisterende kunstværker.

Underviser
Camil Hesse fra Leg med Medier (www.legmedmedier.dk)

Marie Abel Hesse, VTS-facilitator og underviser www.vtsdanmark.dk

Hvor: Ordrupgaard
Varighed: 3 timer, kl. 10-13
Periode: 2025: Uge 39-41

Børn kigger på maleri på museum.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
5, 6
Læreplanstemaer:
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
Læringsmål:
KOMMUNIKATION OG SPROG
Alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.