Kulturpakker

Kulturpakke: Impro på Garderhøjfortet - Skoler: 4.-5. klasse

Lev jer ind i livet på Garderhøjfortet for over 100 år siden med teater, fantasi og historiske kostumer.


Beskrivelse
Hvordan var det at være på Garderhøjfortet for over 100 år siden? I denne workshop arbejder eleverne kreativt med historien gennem teater og improvisation. I små grupper skaber de korte scener i fortets historiske rum og bruger kostumer og rekvisitter til at leve sig ind i livet på fortet. Undervejs får de introduktion til både historien og improvisation som form og viser scenerne for hinanden. En sjov og sanselig måde at arbejde med historie, fantasi og samarbejde.

Formål

  • At give eleverne kendskab til Garderhøjfortets historie.
  • At indføre eleverne i teaterimprovisationens kunst.

Forberedelse

  • Ingen.

Indtryk
Viden om Garderhøjfortets historiske kontekst og teaterimprovisation.

Udtryk
Eleverne arbejder med teaterimprovisation i historisk kontekst og viser små scener for hinanden.

Aftryk 
Erfaring med at improvisere, od til at bruge sin viden og sine ideer og en fælles oplevelse i anderledes rammer.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Nye måder og metoder at arbejde med historie på. Mulighed for at se sine elever i et andet lys.

Særlige bemærkninger
Husk at medbringe madpakker så I kan spise frokost på Garderhøjfortet.

Underviser
Pernille Carlsen er skuespiller og underviser ved Teaterskolen på Kulturskolerne.

Hvor: Garderhøjfortet
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2026: Uge 2-26

Udklædte børn laver teater på Garderhøjfortet.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
DANSK Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.
DANSK Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eg et og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
DANSK Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.

HISTORIE Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
HISTORIE Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
HISTORIE Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.