Kulturpakker

Kulturpakke: Trommefest – Skoler: 0.-9. klasse

Humøret er højt, og trommerytmerne får frit løb, når vi skal holde trommefest.

Beskrivelse
Kom med til en rytmisk fest, hvor vi skal tromme, trampe, danse og synge. Udstyret med trommer og rytmeinstrumenter til hele klassen skal vi på tur ind i Ghanas musikalske arv og udforske mangfoldigheden i musik. Igennem den legende tilgang til trommerytmer, øver eleverne sig på at byde ind og at anerkende hinanden. Når man spiller sammen, er man afhængige af hinanden, og vi øver os på at lære at ”læse” hinandens signaler. 

Formål

  • At stimulere elevernes rytmesans og bevægelsesglæde.
  • At introducere eleverne til musik, som måske ikke ligner det, de er vant til at høre og derved udvide og udfordre deres begreb om musik og kultur.
  • At styrke motorikken og udfordre hjernen. Det kræver nemlig koncentration og koordinering at holde styr på rytmerne. 

Forberedelse

  • Det er vigtigt, at alle har tøj på, de kan bevæge sig i.
  • Forinden kan I tale om forskellige verdensdele, udpege dem på en globus og lytte og danse til musik derfra.

Indtryk
Eleverne lærer om Ghanas kultur gennem påklædning, dans og rytmer. 

Udtryk
Eleverne klapper og trommer sig igennem rytmer og sange iklædt nationale dragter. 

Aftryk 
Eleverne træner deres opmærksomhed og sammenhold, imens de arbejder med emner som fattigdom, ligestilling og sundhed.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Et levende indblik i den afrikanske kultur og inspiration til, hvordan man kan arbejde med De 17 Verdensmål på kreative måder. 

Underviser
Sellasi Kwaku Dewornu er musiker og underviser på Bongobongoaftenskole.dk 

Hvor: Kulturskolern
Varighed: 2 timer, kl. 9-11
Periode: 2025: Uge 44, 47 - 2026: Uge 3

Sellasi trommer
©

Sellasi Kwaku Dewornu

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Idræt - Alsidig idrætsudøvelse, Idræt - Idrætskultur og relationer, Idræt - Krop, træning og trivsel, Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikforståelse, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Idræt, Musik
Læringsmål:
MUSIK Musikudøvelse: Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse; Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om eg en og andres rolle i musikalsk udfoldelse; Eleven kan udfolde sig selvstændigt i sang, spil og bevægelse.
MUSIK Musikalsk skaben: Eleven kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter; Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter; Eleven kan arrangere og komponere musikalske udtryk.
MUSIK Musikforståelse: Eleven kan lytte til o g udtrykke sig om musik; Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik; Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder.
IDRÆT Alsidig idrætsudøvelse: Eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg; Eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis; Eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter; Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling a f en alsidig idrætspraksis.
IDRÆT Idrætskultur og relationer: Eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege; Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab; Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer; Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv.
IDRÆT Krop, træning og trivsel: Eleven kan beskrive reaktioner på fysisk aktivitet; Eleven kan samtale om fysisk aktivitets betydning for kroppens grundform, sundhed og trivsel; Eleven kan analysere samspil mellem krop, træning og trivsel; Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv.