Carl Nielsen Museet

Labels

I undervisningsforløbet ”Labels” skal det sammensatte menneske i spil igennem musik og fortællinger om Carl Nielsen. Desuden inddrages eleverne i samtaler og refleksioner omkring kassetænkning og labels. Både omkring Carl Nielsen som meget mere end en ”dansk komponist” med reference til det konstruktive og spændende i ikke at låse sig selv og andre fast i kasser.

Carl Nielsen som både menneske er komponist gik sine helt egne veje, og han er derfor svær at sætte i én bestemt kasse. Forløbet tager udgangspunkt i det at kategorisere mennesker, at sætte dem i kasser – ja, at sætte labels på dem. Forløbet giver eleverne en oplevelse af, at der er plads til det hele menneske, der rummer mange forskellige facetter. Gennem refleksion, filosofisk dialog og sjove øvelser oplever eleverne sammenhæng mellem komponisten Carl Nielsen, musikkens verden og deres eget liv. 

Under undervisningsforløbet veksler formidleren imellem flere former for vidensdeling og læring. I nogle dele af forløbet skal eleverne primært lytte til formidleren eller til musik, hvor undervisningsforløbet koncentrerer sig om Carl Nielsens Femte Symfoni. Andre dele af forløbet består af åbne dialoger og en fælles søgen, undren og udforskning. Her er det vigtigt, at elevernes umiddelbare svar og tanker får plads. Formidleren styrer dialogen og sikrer, at forløbet skrider fremad.

Formidleren vil være tydelig over for eleverne og dig i de enkelte situationer omkring, hvorvidt eleverne skal lytte, deltage eller arbejde på egen hånd. Spørg formidleren, hvis du er i tvivl om din rolle undervejs.

Under forløbet kan eleverne udforske udstillingen
Under forløbet kan eleverne udforske udstillingen
Foto

Rico Feldfoss

©

Museum Odense

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Musik - Musikforståelse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Musik, Samfundsfag
Læringsmål:
Forløbet underbygger, at:
- Eleven har et kendskab til Carl Nielsen som kunstner og menneske.
- Eleven kan reflektere over musikken som sprog og følelsesudtryk.
Musik
- Eleven kan forholde sig kvalificeret og nuanceret til musikoplevelser.
- Eleven har viden om træk ved musik fra forskellige musikhistoriske perioder og kulturer.
- Eleven har viden om grundelementer i musik.
- Eleven kan forholde sig nuanceret til musiks funktion og betydning i medier.
- Eleven kan deltage opmærksomt i sang.
Dansk
- Elevens indlevelsesevne og æstetiske, etiske og historiske forståelse fremmes.
- Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
Samfundsfag
- Eleven har kendskab til menneskers sociale kategorisering.