Labels
Carl Nielsen som både menneske er komponist gik sine helt egne veje, og han er derfor svær at sætte i én bestemt kasse. Forløbet tager udgangspunkt i det at kategorisere mennesker, at sætte dem i kasser – ja, at sætte labels på dem. Forløbet giver eleverne en oplevelse af, at der er plads til det hele menneske, der rummer mange forskellige facetter. Gennem refleksion, filosofisk dialog og sjove øvelser oplever eleverne sammenhæng mellem komponisten Carl Nielsen, musikkens verden og deres eget liv.
Under undervisningsforløbet veksler formidleren imellem flere former for vidensdeling og læring. I nogle dele af forløbet skal eleverne primært lytte til formidleren eller til musik, hvor undervisningsforløbet koncentrerer sig om Carl Nielsens Femte Symfoni. Andre dele af forløbet består af åbne dialoger og en fælles søgen, undren og udforskning. Her er det vigtigt, at elevernes umiddelbare svar og tanker får plads. Formidleren styrer dialogen og sikrer, at forløbet skrider fremad.
Formidleren vil være tydelig over for eleverne og dig i de enkelte situationer omkring, hvorvidt eleverne skal lytte, deltage eller arbejde på egen hånd. Spørg formidleren, hvis du er i tvivl om din rolle undervejs.