Levestedsundersøgelse – fjorden
Eleverne lærer, hvad en videnskabelig undersøgelse er, hvad en biotop/levested er og at opstille en hypotese. Inden vi går til stranden, opstiller vi i fællesskab en hypotese om dyrelivet i fjorden. Eleverne lærer at håndtere levende havdyr og at tage hensyn til dyr i naturen, samt hvordan man færdes hensigtsmæssigt på stranden og i vandet iført vaders. Vi undersøger sammen et lokalt naturområde, og eleverne udfører selv en feltundersøgelse med simpelt udstyr. I store baljer på stranden sorterer vi de indsamlede dyr, og hvert elevpar får 2-3 dyr, som de skal kategorisere og klassificere ved hjælp af bestemmelsespapirer. Eleverne lærer dyrenes navne, deres kendetegn og at henføre dem til grupper (systematik). Vi snakker om, hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder og fødeemner samt gennemgår enkelte fødekæder. Eleverne bliver introduceret til enkelte fagord og biologiske begreber. Vi slutter af med at sammenholde de indsamlede dyr med vores hypotese og gennemgå dem.
Forløbet er fra maj-oktober.