Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Lyslevende

Om lysets betydning og symbolik.

Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.

 

Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruges lys symbolsk – bl.a. i sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.

 

Kirkebesøg

Forløbet indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer. 

 

Lysets symbolbetydning

Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.

Elevernes evne til at fortolke og anvende symboler styrkes ved, at de selvstændigt går på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – i forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.

 

Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.

Forløbet kan afrundes med collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.

Tre korte fagfilm

Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.

 

Flerfaglighed

Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi

 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet

Tilbud om kirkebesøg

Hjemmeside

Inspiration til afgangsprøve

Solstråler gennem træ
Foto

Els Cools

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Kristendomskundskab
Læringsmål:
At eleverne forstår, hvilke grundlæggende betydninger det naturlige lys har for livet på Jorden. Og at eleverne i forlængelse heraf forstår, hvordan disse fællesmenneskelige erfaringer med lys danner grundlag for, hvordan lyset anvendes som symbol i tekster, ritualer, billeder og arkitektur.