Lyslevende
Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.
Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruges lys symbolsk – bl.a. i sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
Kirkebesøg
Forløbet indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer.
Lysets symbolbetydning
Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.
Elevernes evne til at fortolke og anvende symboler styrkes ved, at de selvstændigt går på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – i forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes med collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.
Tre korte fagfilm
Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.
Flerfaglighed
Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet
Tilbud om kirkebesøg
Hjemmeside
Inspiration til afgangsprøve
