KK44

LysLevende

forløb om lysets betydning om symbolik

Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.

I dette forløb skal eleverne indledningsv kirkebesøg, hvor de skal undersøge lyseist på t som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen. Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende.

Hjemme i klassen skal eleverne i små grupper gå på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – fra forskellige reli- gioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.

Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.

Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.

Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik:
• Biologi: Lyset betydning for livet på jor- den (2 lektioner)
• Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lektioner)

Til forløbet er produceret tre små fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder inden for deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.

LysLevende

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
75 min.
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
At eleverne kan redegøre for sammenhængen mellem lysets konkrete livgivende betydning for natur og mennekser og den symbolkse brug af lys.

Se alle tilbud fra: