Må jeg det?
Der findes samfundsregler, religiøse regler, ja sågar uskrevne regler. Vi er omgivet af reg- ler, men hvor kommer reglerne fra, og hvorfor ændrer regler sig nogle gange?
Vi har altid haft regler i samfundet, men med tiden har reglerne ændret sig, og nogle regler er blevet til love, mens andre er gået i glemmebogen.
I dette forløb skal klassen undersøge reglers betydning for vores hverdag, og hvad man gør, når der er for mange regler, for er det nogensinde i orden at bryde en regel?
Vores samvittighed fortæller os, hvornår det kan være rigtigt eller nødvendigt at bryde en regel. Men er det ok at bryde regler, bare fordi vores samvittighed siger det? Og hvor kommer samvittigheden egentlig fra? Dette skal eleverne forholde sig til i forløbet.
På kirkebesøget skal eleverne finde og prioritere de 10 bud og den gyldne regel for derefter at opføre en retssag, hvor Jesus er
på anklagebænken for at have helbredt på en sabbat. Men var det i orden, at Jesus brød den regel?
Hver lektion starter med et læseteater, hvor lektionens tema slås an, og derefter følger der en øvelse og til sidst en opsamlende refleksion.
