Man kan da ikke gå på vandet
Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler. Her arbejdes med, hvordan bibelske tekster kan læses med forskellige briller.
I undervisningsmaterialet Man kan da ikke gå på vandet!? – om at læse bibelske tekster med forskellige briller udgivet i 2023 af Landsnetværket af Folkekirkelige Skoletjenester finder du følgende materialer:
- Lærervejledning
- Spørgsmålskort til gruppearbejde med bibelske fortællinger
- Fold-selv-kasser, som man kan vælge at bruge til illustration af forskellige synsvinkler.
Ved tilmelding via www.skt-hjoerring.dk får du adgang til projektets hjemmeside
Her finder du bl.a. animationsfilmen Oskars briller, de bibelske tekster indlæst, læreroplæg, kopiark og link til evalueringsskemaer. Vi beder om, at I lader eleverne svare på evalueringsskemaet både før og efter forløbet, så vi har mulighed for at se, om elevernes opfattelse har ændret sig undervejs. Svarene anonymiseres og kan hverken spores til bestemte elever eller skoler.
Undervisningen
Materialet er sat sammen af fem faser. Det samlede forløb har et omfang af 12-13 lektioner og er tværfagligt med danskfaget.
Fase 1: Brillefodbold (2 lektioner)
Fase 2: Forforståelse: om metaforer og synsvinkler (3 lektioner)
Fase 3: Kirkebesøg (1 lektion plus transport)
Fase 4: Bibelen læst igennem forskellige briller (4 lektioner)
Fase 5: Danskfagligt forløb: Ordbilleder (3 lektioner)
Hvis du ønsker at inddrage kirkebesøget, skal du kontakte undertegnede. Det er vigtigt, at du gør det i god tid, så vi har tid til at få en aftale på plads, og præsten kan nå at forberede sig.
Forløb med færre lektioner
Hvis du har færre lektioner til rådighed og kun vil undervise i kristendomskundskab, vil jeg anbefale, at du lægger ud med øvelse 1B på side 13 i lærervejledningen, plukker lidt i øvelserne fra fase 2 og derefter bruger tiden på fase 4. Her ser eleverne animationsfilmen Oskars briller og får kendskab til, hvordan man kan læse bibelske tekster med forskellige briller.
