Louisiana Museum for Moderne Kunst

Med kunsten i naturen: Naturens kræfter

Hvordan tegner man tyngdekraften, og kan man lave kunst med vinden?

I forløbet 'Naturens kræfter' er vi nysgerrige på den kunst, der arbejder med nogle af de usynlige kræfter, der findes i naturen. Vi skal bl.a. se nærmere på kunstneren Alexander Calders store stabile, der ændrer form, når vinden blæser, og vi skal forbavses over kunstneren Noubo Sekines svævende sten, der ser ud til at trodse tyngdekraften. I værkstedet arbejder vi videre med vinden og tyngdekraften, når vi skal skabe Calder-inspirerede sejlbåde, som vi afslutningsvis søsætter i Louisianas søhave.

'Naturens kræfter' er et ud af tre værkstedsforløb i forløbsserien 'Med kunsten i Naturen' på Louisiana. Forløbene foregår alle udendørs, enten under åben himmel eller i museets store cirkustelt. De har til formål at skabe involverende, kreative og lærerige kunst- og naturoplevelser for børn i alle aldre. Fokus er at give børn lyst til at gå på opdagelse i naturen på nye måder gennem mødet med kunsten. Forløbet kan købes enkeltvis eller som en del af en samlet pakke på tre.

Nobuo Sekine Phases of Nothingness 1969/70
Nobuo Sekine: Phases of Nothingness, 1969/70.
©

Louisiana Museum of Modern Art. Donation: The Japan Foundation

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
940 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
3, 4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
  • Social udvikling
Læringsmål:
Formålet med forløbet er at give børn lyst til sammen med deres venner og familier at gå på opdagelse i naturen på nye måder. Kunsten kan potentielt bringe børn tættere på naturen med dens rigdom af former, farver, materialer, lyde, smage og dufte. Samtidig kan kunsten få os til at tænke over, hvordan vi hører sammen med naturen. Når børn arbejder med kunstens kreative processer, får de mulighed for at vise og fortælle om det, de opdager i naturen, og dele det med andre. Grundtanken er, at det, vi holder af, passer vi bedre på, og det, vi forstår, kan vi bedre forholde os til.