Mark | Billund Kommunes Museer

Min by i udvikling

Eleverne reflekterer over deres eget lokalområde: hvorfor har mennesker valgt at bo netop der? Eleverne skaber en museumsinstallation, som udtrykker deres refleksioner og betragtninger. Ved forløbets afslutning bliver installationen udstillet i museets udstillingsbygning, og forældre inviteres til udstillingsåbning.

Forløbet starter med en byvandring i den by, hvor eleverne går i skole. Formidleren kommer på besøg hos jer, og sammen går vi en tur i byen, og snakker om byens opståen og historie.

Den kreative proces foregår hjemme på skolen, hvor læreren hjælper eleverne med at forme udstillingen. Hver elev får sin egen udstillingsmontre til rådighed i form af en kube på 35x35x35cm eller 35x35x70cm, som eleverne fylder med lige netop det, som for dem kendetegner den by, de bor i. Til hver kube udarbejdes et lille kort med en beskrivelse af, hvad udstillingen viser og hvem der har lavet den.
Elever, lærer og formidler mødes efter aftale, når udstillingsgenstandene er færdige og holder en udstillingsåbning. Eleverne kan evt. på forhånd invitere den nærmeste familie til åbningen. Udstillingen vil være en del af museets formidling for en periode.

Elev klipper det røde bånd og erklærer udstillingen for åben.
En elev klipper det røde bånd og erklærer udstillingen for åben.
©

Mark | Billund Kommunes Museer

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
1200 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie
Læringsmål:
Eleven ved, hvad det vil sige at skabe en museumsudstilling.

Eleven kan reflektere over sin nutid og perspektivere til fortid og fremtid.

Eleven kender til sammenhængen mellem sit lokalområdes grundvilkår, historiske hændelser, infrastruktur og byudvikling.

Eleven kan reflektere over sine levevilkår og perspektivere til andres.

Eleven kan udtrykke og formidle sine refleksioner på en kreativ måde.