Når historien er vanskelig
I dette oplæg giver vi os i kast med nogle af de genstande museet har udstillet, der på forskellig vis kan anses som problematiske. Formålet er at øge elevernes historiebevidsthed gennem et dialogbaseret oplæg samt gruppearbejde.
Idet vi udstiller og ser på en genstand, tillægges den budskaber og fortolkninger, som vil være forskellig, alt efter hvem beskueren er. Ved at forsøge at gå i dialog med genstandene og hinanden bliver vi opmærksomme på, at historieopfattelse er foranderlig, og at fortid og historie er noget der løbende genfortolkes.
Centralt i undervisningsoplægget står diskussioner om temaerne kolonialisme, postkolonialisme og racisme. Oplægget kan også bruges i forbindelse med temaer om identitetspolitik.
Forløbet består af to dele. Forberedelse på skolen og et besøg på museet.
For at klæde eleverne på til diskussionen indgår skriftlige kilder, samt fotos med tilhørende spørgsmål, som en del af forberedelsen.