Naturvejledning Egedal

Natur og friluftsliv

Undervisning i natur og friluftsliv. Vi aftaler og planlægger sammen, hvad I vil arbejde med inden for natur, friluftsliv og udeskole.

Naturvejledning Egedal udbyder ture, forløb og undervisning i den lokale natur inden for feltet natur, friluftsliv og udeskole. 

Undervisningen kan omhandle mange emner, fx:

  • vandhulstur - undersøg smådyr og insekter
  • båltænding - lær at tænde bål
  • skovens biodiversitet - undersøg smådyr og insekter
  • mad på bål - lav mad på bål og lær om spiselige planter
  • træklatring - oplev skoven fra træernes top
  • naturplejeaktiviteter - slå med le og bekæmp invasive arter
  • naturlyrik - vi bruger sanselige naturoplevelser til at digte og skrive lyrik
  • orienteringsløb - lær at finde vej med kort og kompas
  • byg din egen kniv - vi laver egne snittekniv
  • skovens træer - lær om skovens træer
  • æblemosteri - vi moster æbler og laver æbler på bål
  • lejrliv - lav en hængekøje og slå en bivuak op 

Vi aftaler mål for undervisningen og planlægger sammen aktiviteter ud fra det, som I ønsker at arbejde med, og det eleverne skal lære.

Billede af bål

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Dansk - Fremstilling, Idræt - Alsidig idrætsudøvelse, Madkundskab - Madlavning, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Biologi, Dansk, Idræt, Madkundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Vi aftaler sammen mål for undervisningen. Det kunne fx være mål som:
- Jeg kan bruge undersøgelsesudstyr til at finde og undersøge insekter og smådyr.
- Jeg kan bruge bestemmelsesnøgler og apps til at genkende og navngive insekter og smådyr.
- Jeg kan genkende og navngive nogle af skovbundens mest almindelige insekter.
- Jeg kan bruge kort og kompas til at finde vej.
- Jeg kan opbygge et godt bål og bruge tændstål til båltænding
- Jeg kan genkende spiselige planter i naturen
- Jeg kan forklare, hvad biodiversitet er
- Jeg ved hvilke faktorer, der har betydning for høj biodiversitet
- Jeg kan forklare rollerne i en fødekæde
- Jeg ved, hvad et fødenet er
- Jeg kan udføre naturplejeaktiviteter, fx slå med le
- Jeg kan bruge sanselige naturoplevelser til at digte og udtrykke mig lyrisk
- Jeg kan opsætte en bivuak