Middelaldercentret

Opdagelsesrejse i middelalderen

Hvordan arbejder arkæologen, historikeren og etnologen? Lad eleverne få et indblik i de forskellige fags discipliner og arbejdsmetoder med dette forløb. Forløbet er på egen hånd, og der er ikke tilknyttet en formidler. Eleverne skal dog stadig tale med vores formidlere rundt omkring i købstaden.
Forløbet lægger op til eftertænksomhed, analyse, undersøgelse og undring. Der er ikke nødvendigvis et facit på opgaven, men kan lige så godt være en ide eller tanke fra eleven selv.

Eleverne får udleveret en logbog, der har tilhørt arkæologen Mittle, og som beder eleverne om hjælp. Opgaverne kan løses alene eller i mindre grupper. Det er vigtigt at fastslå at det ikke handler om at blive først færdig, men om at observere og analysere.

På dette skoleforløb skal vi følge arkæologen, den tidsrejsende professor Mittle, som har udviklet en tidsmaskine tilbage til middelalderen. 

I hånden har eleverne professorens logbog, hvor han fortæller hvordan man kan arbejde med tidsrejse,r og hvad han gerne vil vide mere om. Eleverne bliver hermed introduceret til forskellige metodiske tilgange i en legende kontekst, hvor de både skal undersøge, analysere, sammenligne og vurdere det de oplever på deres vej.

Forløbet er selvkørende, og det betyder at eleverne på egen hånd skal gå rundt på Middelaldercentret for at observere, undersøge og analysere sporene i logbogen. De kommer i snak med Sundkøbings borgere, men skal også tænke selvstændigt og tage sig tiden. 

Det handler ikke om at blive først færdig, men om at give sig tid til at fange de mange indtryk.
 

Husk; at den der giver sig god tid, når langt!

Fag: dansk og historie.

Praktisk information

Forløbet er selvkørende og udleveres fra personalet i indgangen.

  • Vi har berammet forløbet til at tage ca 1,5-2 timer, men det er op til læreren hvor længe eleverne skal have. Det kan også deles op i to med en spisepause i midten.
  • Prisen er inklusiv: forløb, logbog samt entré til Middelaldercentret. 
  • Eleverne skal medbringe skriveredskaber.
  • Forløbet foregår udenfor, så husk praktisk tøj efter årstid og vejr.
  • Da eleverne går rundt på egen hånd på Middelaldercentret, og der ikke er en formidler tilknyttet, er det lærernes ansvar at sætte rammerne og holde øje med eleverne. 
  • Tjek dagens program for yderligere aktiviteter og programpunkter.
Logo til opdagelsesrejse i middelalderen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
1500 kr.
Max deltagere:
0 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Fælles mål:
Kompetencemål:
Dansk: læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation.
Historie: kronologi og sammenhæng, kildearbejde, historiebrug.

Færdighedsområder:
Dansk: forberedelse, afkodning, sprogforståelse, tekstforståelse, sammenhæng, respons, oplevelse & indlevelse, undersgsøgelse, fortolkning, perspektivering, dialog, krop & drama, sproglig bevidsthed.
Historie: kronologi, brud og kontinuitet, det lokale, regionale og globale, historiske problemstillinger, kildeanalyse, sprog og skriftsprog, historiske scenarier, konstruktion & historiske fortællinger, historisk bevidsthed.

Kanonpunkt: Kalmarunionen