OVERBLIK
Med udgangspunkt i udstillingerne STORT og UNDER SOLEN skal eleverne arbejde med forskellige natursyn, og dykke dybere ned i deres eget natursyn.
Som noget helt særligt, får eleverne mulighed for at få et godt OVERBLIK når de skal prøve kræfter med museets 9 meter høje, indendørs klatresøjle.
Undervisningsforløbet OVERBLIK er målrettet mellemtrin og udskoling.
Et undervisningsforløb om natursyn
For 6000 år siden var 98 % af Danmarks landjord dækket af skov. Så opdagede vores forfædre at hvis vi dyrkede korn, kunne vi sikre en mere stabil fødekilde og danskerne blev bønder. Vi brændte træerne og dyrkede svedjebrug. Træerne blev også brugt til byggeri af huse og både og skoven blev mindre og mindre.
I de senere år har der været talt meget om genplantning af skov. Om at være ”vild med vilje” og lave Naturnationalparker, hvor naturen skal have lov at være natur på sine egne præmisser. Men hvordan vi bruger vores jord er også et område med mange diskussioner og det er svært at blive enige. Det skyldes at forskellige mennesker har forskellige natursyn.
I et OVERBLIK forløb på Det Grønne Museum skal vi dykke dybere ned i ”Kampen om arealet, og undersøge hvad natursyn er. Dagen starter med en fælles introduktion til dagens program ved en af museets formidlere efterfulgt af en rundvisning i museets udstillinger UNDER SOLEN og STORT. Rundvisningen har især fokus på de seneste 80 års brug af naturen, i jagten på ”det gode liv”, og med et særligt fokus på udviklingen i skoven.
Efter en kort pause skal eleverne arbejde med forskellige natursyn, og dykke dybere ned i deres eget natursyn. Eleverne bliver klogere på hvordan forskellige måder at se naturen på kan skabe debat og blive til store politiske diskussioner.
Som noget helt særligt, får eleverne mulighed for at få et indblik i aboristens arbejde og få et godt OVERBLIK fra museets 9 meter høje, indendørs klatresøjle. En af museets sikringsuddannede formidlere står klar til at hjælpe eleverne med at udfordre sig selv, når de skal prøve kræfter med klatresøjlen.