Rollespil – leg, dannelse og viden
Gennem rollespil skaber vi et rum, hvor leg, dannelse og eventyr smelter sammen i en oplevelse af opdagelse og innovation.
Et eventyr fyldt med dannelse. Her udforsker vi ikke blot historier, men også skjulte hemmeligheder, der åbner for nye erkendelser og dybere forståelse af os selv og hinanden. Samskabelse, natur og magiske elementer.
Eventyret kan tilpasses faglige elementer som matematik, engelsk, gåder eller historie – alt efter jeres ønsker og behov.
Hver deltager bliver en karakter, der navigerer i en verden, hvor interaktioner ikke kun former spillet, men også de muligheder, vi møder.
Spillere vælger deres karakter baseret på emnet, og vi spiller med holdopdeling, hvor kampregler, magiske evner og respekt for naturen er centrale.
Rollespil styrker dannelse og læring gennem leg og kreativitet, hvorved kan det fordel kan integreres i jeres læreplaner eller pensum:
Sprog– ordforråd, dialog, engelsk
Historie– samfundsforståelse, kultur
Matematik– gåder, logik, problemløsning
Naturvidenskab– science, bæredygtighed
Kunst– udtryk, musik, teater
Sociale færdigheder– samarbejde, empati, ledelse
Formål
Rollespil skaber et interaktivt og kreativt læringsrum, hvor leg, dannelse og eventyr smelter sammen i en oplevelse af opdagelse og innovation. Gennem karakterudvikling, samarbejde og magiske elementer styrkes både forståelse, sociale færdigheder og faglige kompetencer.
Samspillet mellem deltagere fremmer fællesskab, dialog og evnen til at samarbejde. Eventyret kan tilpasses faglige områder som sprog, historie, matematik, naturvidenskab, kunst og sociale færdigheder, hvor hver deltager får en aktiv rolle i spillet. De navigerer i en verden med holdopdeling, kampregler og respekt for naturen, hvilket styrker deres evne til at tage beslutninger, løse problemer og forstå årsagssammenhænge.
Rollespil understøtter flere læringsmål:
- Dansk – Udvikling af ordforråd, dialog og fortælling.
- Historie– Samfundsforståelse, kultur og identitet.
- Matematik – Logisk tænkning, problemløsning og strategisk planlægning.
- Naturvidenskab – Undersøgelse af naturfænomener og bæredygtighed.
- Kunst – Kreativt udtryk gennem teater, musik og visuelle medier.
- Samfundsfag – Samarbejde, empati og sociale færdigheder.
Denne legebaserede metode kan integreres i undervisning og pædagogiske forløb, hvor oplevelse, læring og kreativ tænkning går hånd i hånd. Ved at engagere børnene i en aktiv og samskabende læringsproces opstår en dynamisk og meningsfuld tilgang, der stimulerer både deres nysgerrighed og styrker deres faglige og sociale kompetencer.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
AktivSom udgangspunkt foregår det hos jer.
Det kan være i gruppens rum, i nærliggende skov eller et godt sted I kender.iteter
Jeg præsentere en kort forhistorie om spillet og forklarer spillets regler.
Til de yngste inddeles gruppen i to grupper som er hinandens modstander. Her skal grupperne arbejde sammen for at vinde over modsatte team. Hver enkelt vælger en rolle.
Jeg agere gamemaster/heks/troldkvinde afhængig af spillet historie, hvor jeg styrer spillet overordnet med gaver eller tab af evner afhængig af deltagers spil i spillet.
Regler for kamp vil være enkle, hvor evner og opgaver som tilføjes i spillet kan være af kompleks karakter til at udfordre spillerne på behørig vis.
Til de ældre børn er der mulighed for at være neutrale, samt der er to hold og de neutrale kan vælge side i løbet af spillet.
Læreren er deltager som øvrig i gruppen. Ved længere forløb kan jeg være mentor for jer.
Rollespils remedier
Ved rollespil skal institutionen selv skaffe f.eks. sværd. Disse kan eventuelt lånes af jeres nærmeste klub.
Jeg bruger isoleringsrør som forsvarlige våben og har nok til en gruppe, men da disse ikke er autentiske, kan det være, at I foretrækker en anden løsning?
Alternativt kan et forløb inkludere fremstilling af våben som en del af forberedelsen til rollespillet – enten sammen med mig eller som en selvstændig aktivitet.
Deltagere skal selv medbringe kostumer og andre rekvisitter, der kan gøre rollespillet mere virkeligt. Dette giver mulighed for, at hver deltager kan skabe deres egen karakter og tilføje personlige detaljer til oplevelsen. Hvis I har brug for inspiration eller vejledning til kostumer og udstyr, hjælper jeg gerne!
Forberedelse
Ved enkelt forløb på 4-6- timer behøves ikke forberedelse.
Ved gentagende rollespilsforløb er det hensigtsmæssigt, for de ældre børnegrupper, at vælge på forhånd karakter, hvilket kan arbejdes med i institutionen inden forløbet.
Der vil være et plot på forhånd som enten jeg facilitere.
Efterbehandling
Efter oplevelsen er gruppen forventeligt glade over at afprøve roller og nye situationer - en tegning, en historie med billede eller en stil over forløbet vil være godt til glæde for dem selv, institutionen og deres forældre.
I kan med foredel gå i dialog om hvad det betyder at eksperimentere med nye roller og løsning af situationer og hvad det gør i spillet, men også hvad det giver i forhold til det nye opstået fællesskab og forståelser der er i gruppen eller klassen.
Snakke om spilleregler i spillet, fællesskab og samfund generelt er også en god mulighed her. Og arbejde med forståelsen af at alle bidrager til fællesskabet både i store og små betydninger.'
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.