Rollespil - leg, fantasi og dannelse
Et eventyr fyldt med dannelse. Her udforsker vi ikke blot historier, men også skjulte hemmeligheder, der åbner for nye erkendelser og dybere forståelse af os selv og hinanden. Samskabelse, natur og magiske elementer.
Hver deltager bliver en karakter, der navigerer i en verden, hvor interaktioner ikke kun former spillet, men også de muligheder, vi møder.
Spillere vælger deres karakter baseret på emnet, og vi spiller med holdopdeling, hvor kampregler, magiske evner og respekt for naturen er centrale.
Eventyret kan tilpasses læringselementer – alt efter jeres ønsker og behov.
Rollespil styrker dannelse og læring gennem leg og kreativitet, hvorved kan det fordel kan integreres i jeres læreplaner.
Pædagogiske mål i forhold til den pædagogiske læreplan
Alsidig personlig udvikling: Rollespil understøtter børns evne til at udtrykke sig, tage initiativ og navigere i sociale relationer. Gennem karakterudvikling og historiefortælling får deltagerne mulighed for at træne empati, problemløsning og refleksion, hvilket styrker deres personlige identitet og selvtillid.
Kultur, æstetik og fællesskab: I en verden, hvor fantasi og kreativitet er i centrum, får deltagerne lov til at udforske kulturelle og æstetiske udtryksformer. Samskabelse af fortællinger, brug af rekvisitter og miljøskabelse fremmer forståelsen for forskellige kunstneriske og kulturelle udtryk og giver et rum for fælles oplevelser.
Social udvikling: Gennem rollespil opstår naturlige samarbejdsformer, hvor børn lærer at lytte, tilpasse sig og tage ansvar for fælles beslutninger. Interaktionen mellem karakterer fremmer respekt, forståelse og evnen til at arbejde sammen mod fælles mål. Desuden styrker fællesskabet børnenes evne til at kommunikere og håndtere sociale dynamikker.
Eventyret kan tilpasses læringselementer ud fra jeres specifikke ønsker og behov, hvilket gør det til et alsidigt værktøj i pædagogiske kontekster. Rollespil integrerer leg og kreativitet i læringsprocessen og kan med fordel anvendes som en del af den pædagogiske læreplan.
Aktiviteter
Børnene inddeles i to modstanderhold, hvor de skal arbejde sammen for at overvinde det andet hold. Hver spiller vælger en rolle med specifikke evner, og det pædagogiske personale deltager aktivt som en del af spillet, på lige fod med børnene.
Hvis fokus er på venskaber i fællesskabet, tilrettelægges rollespillet således, at modstanderne i slutningen af spillet finder hinanden i en fælles forståelse af, at samarbejde er vigtigere end konkurrence. På den måde bliver spillet en øvelse i både strategi og social udvikling.
Som gamemaster skaber jeg dynamik ved at tildele gaver eller tage evner fra deltagerne, afhængigt af deres valg i spillet. Kampreglerne er enkle, men opgaverne og magiske evner kan have en kompleksitet, der udfordrer spillerne.
Det pædagogiske personale deltager aktivt i spillet, og ved længere forløb fungerer jeg som mentor og vejleder for dem.
Spillet følger et fast plot, som enten jeg faciliterer, eller som det pædagogiske personale styrer ved længere forløb, alt efter behov og struktur.
Forberedelse
Ved enkeltstående forløb på 2-4 timer kræves ingen forberedelse. I kan informere børnene om, at de skal deltage i et rollespil, hvor de selv vælger deres roller. Der kan eventuelt samarbejdes med forældrene, så de også involveres i processen.
For at strukturere rollespillet kan I afsætte et par samlinger til at nedskrive rollefordelingen, så alle husker deres karakterer. I denne aldersgruppe er det vigtigste ikke, hvilken rolle børnene vælger, men hvordan de udfører og engagerer sig i den. Roller kan være sammensatte og fantasifulde, for eksempel en dansende enhjørning-prinsesse.
Efterbehandling
Efter oplevelsen er gruppen forventeligt glade over at afprøve roller og nye situationer - en tegning, en historie med billede eller en skriftlig historie over forløbet vil være godt til glæde for dem selv, institutionen og deres forældre.
I kan med foredel gå i dialog om hvad det betyder at eksperimentere med nye roller og løsning af situationer og hvad det gør i spillet ,men også hvad det giver i forhold til det nye opstået fællesskab og forståelser der er i gruppen.
Snakke om spilleregler i spillet, fællesskab og samfund generelt er også en god mulighed her. Og arbejde med forståelsen af at alle bidrager til fællesskabet både i store og små betydninger.
Forløbet foregår fortrinsvis hos jer, men det kan forud aftales andetsteds f.eks kulturinstitution eller offentligt område.