SÆT LYD TIL ET KUNSTVÆRK
Når eleverne ankommer til kunsthallen, får de en omvisning i den aktuelle udstilling. Det vil derfor ikke altid være præcis det samme forløb, som eleverne får, da udstillingerne ændrer sig. Eleverne vil i sammenhæng med omvisningen også få et crash course i samtidskunst. De vil få en idé om, hvad kunst er, og hvad kunst ikke er.
Eleverne vil også få mulighed for at høre eksempler på lydfiler, der tidligere er blevet produceret til nogle af værkerne. De skal derefter vælge et af værkerne, som de vil lave en lydfil til. Eleverne får lov til at optage små lydsekvenser på deres mobiltelefoner, mens de er ved værket. Der kan de optage deres egne overvejelser eller fortælle om det, de lægger mærke til.
Derefter skal eleverne selv producere en lydfil. De kan gøre det alene eller i par. Der er udarbejdet manualer til, hvordan man laver en lydfil i Wavepad. Lydfilen skal vare maksimalt 1½ minut. De skal arbejde med stemninger, baggrundslyde, effektlyde og musik i deres lydfiler. Der skal sættes minimum 90 minutter af til at lave lydfilerne på skolen. De må meget gerne inddrage deres forståelse af, hvad kunst og særligt samtidskunst er eller kunne være.
Til sidst skal de se værkerne sammen med deres lydfiler og få feedback fra en formidler fra kunsthallen.
Der er 6 trin, eleverne skal igennem i de æstetiske læreprocesser.
Impuls – Eleverne vælger et værk i Kunsthallen, som de vil sætte lyd til. De får et par eksempler, som de kan blive inspireret af. De lytter, tager billeder, forklarer med egne ord, optager sig selv, optager måske andres opdagelser i værket og så videre.
Gruppearbejde – Eleverne finder lydeffekter og musik i ”Find the Tune”. De skal være meget bevidste om, hvad det er for en stemning, de vil skabe omkring værket. Vil de lave det ordløst, volapyk, eller vil de bruge rigtige ord? De begynder at sætte lyde sammen i ”Soundation”, hvor de skal finde deres helt eget udtryk.
Visning og ny impuls – Eleverne skal nu vise værket på et fotografi, mens de afspiller deres lydfiler for hinanden på klassen. Eleverne skal nu give hinanden feedback. Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke så godt? De må meget gerne blive inspireret af hinanden. Tal gerne om, hvilken stemning de ønsker at skabe i forbindelse med kunstværket, og hvilken stemning det føles som.
Gruppearbejde. Eleverne bruger nu den feedback, de fik, til at lave deres værker færdige. De må også godt blive inspireret af hinandens værker og gøre deres eget lydværk helt perfekt. De skal nu gemme deres lydværk. Der er forslag til dette senere i materialet.
Afsluttende visning. En formidler og alle eleverne går sammen rundt og lytter til værkerne sammen og oplever kunstværkerne sammen med de nye lydværker.
Evaluering – i kunsthallen.