Kunstmuseum Brandts

Selfie vs. portræt

Undervisningsforløb i portrætkunst, billedanalyse og fototeknik.

Med kameraet i lommen er vi aldrig sene til at iscenesætte os selv. Selfies er eksempelvis et udtryk for, at vi bruger fotografiet mere end nogensinde før til at fortælle, hvem vi er, og hvordan vi gerne vil ses.  

Kom med på en undersøgelse af forskelle og ligheder mellem portræt, selvportræt og selfies. Sammen ser vi på, hvad der gør en selfie og et kunstværk interessant.  

Hvilke historier fortæller nutidige og ældre selfies? Hvad vil kunstnerne vise med fokus på ansigtet? Hvad er virkelighed, og hvad er iscenesat?  

Med forskellige udstillingsbesøg og kig på flere typer af kunst, forsøger vi at blive kloge på, hvorfor selviscenesættelse altid har været dragende for os mennesker. Der bliver også tid til at diskutere, hvornår selviscenesættelse er kunst og identitetsudtryk. 

Efterfølgende får eleverne opgaver med kamera og redigeringsprogram, og kan nu give deres bud på et selviscenesættende selfies og portrætter anno 2025. 

Vi tilpasser forløbet efter målgruppen.  

Pia Arke, 1947/1995

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Medier - Medieanalyse, Medier - Medieproduktion
Fag:
Billedkunst, Dansk, Håndværk og design
Læringsmål:
Forløbet udvikler elevernes kendskab til og forståelse af det digitale fotografis udtryksformer samt mulighederne for redigering/billedbehandling. Der arbejdes ud fra en kendt genre, og elevernes analyseevner, målrettede opgaveløsning og genrebevidsthed styrkes.

Se alle tilbud fra: