Fjord&Bælt

Strandtur

Hvilke dyr kan man finde på det lave vand ved vores kyster? Hvem lever i tangskoven? Hvordan påvirker vi mennesker naturen?

Iført waders går vi på opdagelse på det lave vand i Kerteminde Fjord. Vi betragter dyrene under vandet med vandkikkerter og fanger nogle af dem med fiskenet og rejehove. Under strandturen får eleverne et godt indblik i strandens dyreliv og dyrenes levevis og miljø, ligesom de også stifter bekendtskab med dyr og planters forskellige tilpasninger til de forhold, der hersker på deres levested. Gennem observation og undersøgelse af de indsamlede dyr opnår eleverne kendskab til de forskellige dyr og planter i en fjord samt deres placering og rolle i det lokale økosystem. Derudover får eleverne kendskab til, hvad forurening gør ved en fjord. Afslutningen på strandturen kan være, at eleverne selv præsenterer udvalgte planter, dyr eller dyregrupper; dette lader vi være op til læreren at bestemme.

Strandtur
Elever i waders undersøge tangskovene.
Foto

Fjord&Bælt

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
2000 kr.
Yderligere priser:
Entré på 50 kr. pr. elev/lærer, hvis I også skal ind på Fjord&Bælt.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Natur/teknologi
Læringsmål:
Undersøgelse
Færdighedsmål
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser
Færdighedsmål
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr
Vidensmål
Eleven har viden om karakteristiske naturområder
Færdighedsmål
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser
Vidensmål
Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder

Modellering
Færdighedsmål
Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen
Vidensmål
Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet

Kommunikation
Færdighedsmål
Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi
Vidensmål
Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation
Færdighedsmål
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
Vidensmål
Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber

Se alle tilbud fra: