Greenwood Kunst

Teater - spil, øvelser, sport, hatteteater

Jeg kan hjælpe jer med at realisere teaterprojekter, uanset om det er en forestilling, dramaøvelser, teatersport eller hatteteater.
Vi skaber et kreativt rum, hvor leg, sang og dans guider de yngste deltagere ind i rollerne. Oplevelse og samskabelse er i fokus frem for kostumer, sceneopsætning og repliktræning.
Ved eventyr kan vi bruge genkendelige børnesange og lege os ind i figurer som Klods Hans eventyret, hvor teatersport hjælper os med at sanse rollerne.
For de yngste deltagere er det mest hensigtsmæssigt at lege sig ind i rollerne gennem sang, dans og fantasifulde kendte børnelegeaktiviteter.

Pædagogiske mål i forhold til den pædagogiske læreplan

Alsidig personlig udvikling: Gennem teater og rollespil får børnene mulighed for at udtrykke sig kreativt, udvikle deres identitet og styrke deres selvtillid. De træner empati, problemløsning og samarbejde, mens de navigerer i forskellige roller og scenarier.

Kultur, æstetik og fællesskab: Ved at skabe og deltage i teaterprojekter oplever børnene kunstneriske og kulturelle udtryk på en sanselig måde. Samskabelse og improvisation giver dem en dybere forståelse af narrativer og fælles oplevelser, hvor rekvisitter og omgivelser spiller en rolle, men ikke overskygger legen.

Social udvikling: Teater og rollespil fremmer naturligt samarbejde, hvor børnene lærer at lytte til hinanden, tage ansvar og arbejde sammen mod et fælles mål. Gennem spillets dynamik opstår situationer, der styrker deres sociale kompetencer, forståelse og respekt for hinanden.

Aktiviteter

Vi arbejder med en teaterforestilling, hvor legen er i fokus, og vi leger os ind i rollerne. I forhold til produktionen vælges et teaterstykke, som I arbejder hen imod. For at fastholde legen omdannes eventyret/historien til samskabelse, hvor variationer af historien opstår naturligt blandt børnene, mens de arbejder mod en fælles handling i sidste ende.

Sang og musik vil være genkendelige for børnegruppen, og teaterstykket vil tage udgangspunkt i, hvad børnene allerede kender, så det kan sammensættes på en måde, der føles naturlig og inspirerende.

Hvis enkelte børn ikke ønsker at deltage i selve skuespillet, hvilket jeg ikke formoder, får de praktiske, men vigtige roller i forbindelse med billetproduktion, reklame og andre aspekter af forestillingen.

Forældre opfordres til at bidrage til kostumerne, enten ved at genbruge eller låne materialer, eller ved at oprette en teaterkasse i institutionen med forskellig udklædning. Vi synger og danser os ind i skuespillet, og børnene vælger en rolle, som de finder passende for sig selv.

Ved dramaøvelser, teatersport eller hatteteater guider jeg jer i, hvordan dette kan integreres i jeres praksis og skabe et kreativt læringsrum.

Forberedelse

I kan fortælle børnene, at de skal være med i et teaterprojekt, hvor leg, dans og sang er i centrum. I har mulighed for at låne bøger og finde viden om teater, men ellers gennemgår vi det sammen, når jeg kommer, hvor jeg giver en kort briefing om, hvad vi skal.

Ved dramaøvelser, teatersport eller hatteteater kræves ingen forberedelse. Dog kan det være en god idé at informere børnene om, at en voksen snart kommer – en "teaterfreak", som glæder sig til at lege, finde på, synge og danse med dem.

Som udgangspunkt foregår det hos jer.

 

Efterbehandling

Efter endt teaterforestilling evaluerer vi den i fællesskab, gerne sammen med forældre. Børnene kan lave en udstilling om teater og deres medvirken i billeder, lyd eller skrift, så interesserede både indenfor og udenfor institutionen kan se deres arbejde.

Der opfordres til at fortsætte legen på institutionen med roller eller nye historier — måske finder børnene selv på fortællinger, som de spiller og viser frem? Teater-kostume-kassen bør være synlig i institutionen, hvor både børn og voksne mindst én gang om ugen klæder sig ud og kort leger sig ind i en ønsket rolle.

Ved dramaøvelser, teatersport eller hatteteater holder jeg en kort debriefing om oplevelsen, hvor vi reflekterer over:

  • Er det noget, I vil gøre igen?
  • Hvad var det bedste?
  • Kan oplevelsen bruges til andet end bare en oplevelse?

I kan selv skabe drama-forløb, og jeg guider ved behov, så det kan blive en gentagende aktivitet i praksis.

En bog der er åben hvor der kommer stjernestøv fra

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
2500 kr.
Yderligere priser:
Ved længerevarende forløb afholdes et opstartsmøde, hvor vi planlægger jeres fokus. Timeprisen er 2.500 kr., men ved længere forløb kan prisen reduceres pr. time og aftales individuelt.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Alsidig personlig udvikling: Gennem teater og rollespil får børnene mulighed for at udtrykke sig kreativt, udvikle deres identitet og styrke deres selvtillid. De træner empati, problemløsning og samarbejde, mens de navigerer i forskellige roller og scenarier.
Kultur, æstetik og fællesskab: Ved at skabe og deltage i teaterprojekter oplever børnene kunstneriske og kulturelle udtryk på en sanselig måde. Samskabelse og improvisation giver dem en dybere forståelse af narrativer og fælles oplevelser, hvor rekvisitter og omgivelser spiller en rolle, men ikke overskygger legen.
Social udvikling: Teater og rollespil fremmer naturligt samarbejde, hvor børnene lærer at lytte til hinanden, tage ansvar og arbejde sammen mod et fælles mål. Gennem spillets dynamik opstår situationer, der styrker deres sociale kompetencer, forståelse og respekt for hinanden.

Sted