Den Grønne Læseplan

Undersøg sø og vandløb - udskoling

Søer og vandløb er vigtige levesteder for både planter og dyr. I Danmark har vi mere end 120.000 søer, og vi har vandløb nok til at nå hele vejen rundt om jorden! Mange dyr og planter afhænger af, at søen eller vandløbet har det godt. Her har I muligheden for at lege biologer for en dag og være med til at undersøge et vandløb eller en sø. Undervisningen tilpasses klassetrin.

Skal dine elever til eksamen i biologi, kan vi tilbyde hjælp og inspiration til relevante naturundersøgelser.

Eksempler på aktiviteter afhængig af alder og nærtliggende naturområde:

  • Undersøg smådyr i vandløbet eller søen.
  • Undersøg vandløbsdyrenes kropsformer – hvorfor er de forskellige, er de rovdyr eller byttedyr, hvordan trækker de vejret under vand mm?
  • Undersøg kvaliteten af vandløbet eller søen.
  • Sparkeprøve og pilleprøve i vandløbet eller søen.
  • Undersøg søen med undervandskikkert.
  • Lær om søens stofkredsløb.
  • Lær om søens fødekæder.

 

Aktiviteten afholdes bedst i perioden slut vinter til det tidlige forår. Det kan eventuelt lade sig gøre senere på året, dog med mindre artsdiversitet.

Aktiviteten vil foregå ved en nærliggende sø eller vandløb i cykel- eller gåafstand fra skolen.

Aktiviteten varer en time, oven i kommer transport til og fra skolen.

Naturvejlederen medbringer det nødvendige grej. Elever og lærere medbringer selv praktisk tøj og sko efter vejret.

Naturvejlederen kommer med stort fagligt engagement. Det forventes at lærer/pædagog varetager det pædagogiske overblik under aktiviteten.

Ved tilmelding bedes oplyst hvilken skole, klassetrin og hvor mange elever/klasser der tilmeldes, samt kontaktinformation på deltagende lærer.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Biologi, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne lærer om de forskellige typer dyr i vandløb/søer.
Eleverne opnår et grundlæggende kendskab til vandløbets biologi. Eleverne undersøger søen og/eller vandløbets tilstand. De får viden om hvordan man kan forbedre vandløbet.