Skagens Museum

Ved verdens ende

Hvorfor endte så mange kunstnere lige netop i Skagen? Hvad skulle de i Skagen, og hvordan var forholdet mellem kunstnerne, de lokale skagboer og naturen?

Forløbet består både af læring, dialog og praksisøvelser, og beskæftiger sig med temaer omkring kontrasterne mellem kunstnerkoloniens Skagen og de lokale fiskerfamiliers Skagen, forholdet til naturen overfor byen, arbejdsliv og fritidsliv, forholdet til tro og religion, liv og død.

Forløbet tager afsæt i kunstværkerne i vores aktuelle samlingsudstilling. Vi kommer både til at fordybe os i enkelte værkers motiv, farver og teknikker, og til at snakke om temaer på tværs af forskellige kunstnere og værker.

På dette forløb kan I f.eks. opleve: Anna Anchers Et missionsmøde, Michael Anchers Den druknede eller P.S. Krøyers Sommeraften på Skagen Sønderstrand.


 

Den Druknede, Michael Ancher 1896

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
50 min.
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Design, Medier - Medieanalyse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Geografi, Håndværk og design, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
På Skagens Museum bygger vi vores undervisning på pædagogiske principper og didaktiske greb, der understøtter elevernes mulige læring gennem dialog, sanselighed, fordybelse og rollespil.
Dialogbaseret undervisning
Vi lægger vægt på, at undervisningen er dialogisk og engagerende. Eleverne inviteres til at dele deres tanker og perspektiver, mens vi sammen udforsker kunstens betydning og historie. Denne tilgang styrker elevernes evne til at formulere og diskutere idéer i fællesskab, ligesom eleverne bliver aktive medskabere af den læring, de modtager.
Kropslighed og sanselighed
Undervisningen inddrager krop og sanser for at skabe en helhedsorienteret læring. Eleverne engageres gennem bevægelse, lyd, taktilitet og æstetik, der gør kunstens verden levende og nærværende.
Fordybelse
Vi arbejder med metoden slow looking for at skabe tid og rum til fordybelse. Eleverne opfordres til at observere værker, genstande eller interiører over tid, og undersøge kunsten gennem en meditationsinspireret metodik.

Se alle tilbud fra: