Museet for Samtidskunst Roskilde

Verden Sitrer

Hvordan føles det at leve i en verden, der forandrer sig i så hastigt et tempo? I dette undervisningsforløb dykker vi ned i museets samling af kunstværker, der forholder sig til globale problemstillinger og spirende håb. Gennem kunstens sanselige, kreative og æstetiske udtryk undersøger vi hvordan man kan sætte ord, koncept og begreb på svære følelser og bekymringer om verdens tilstand og omsætte dem til nye ideer og håb i fællesskab.

Hvordan føles det at leve i en verden, der forandrer sig i så hastigt et tempo? I dette undervisningsforløb dykker vi ned i museets samling af kunstværker, der forholder sig til globale problemstillinger og spirende håb. Gennem kunstens sanselige, kreative og æstetiske udtryk undersøger vi hvordan man kan sætte ord, koncept og begreb på svære følelser og bekymringer om verdens tilstand og omsætte dem til nye ideer og håb i fællesskab. 

Vælg imellem følgende tre spor, der hver foregår ved forskellige lokationer: 
1. Identitet, krop og seksualitet (Roskilde Station)
2. Natur, klima og bæredygtighed (Sct. Hans Have - udendørs)
3. Konflikt og fred (Stændertorvet - udendørs)

Undervisningsforløbet foregår dialogbaseret og vi undersøger kunstværkerne i fællesskab i en blanding af værksamtaler og kreative øvelser. 

Johanne Hestvold, Isolation: The Humble Administrators Garden, 2024 (Foto Brian Kure))

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
500 kr.
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Roskilde Kommune
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Biologi - Perspektivering, Dansk - Kommunikation, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Engelsk - Mundtlig kommunikation, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Design, Historie - Historiebrug, Idræt - Krop, træning og trivsel, Medier - Medieanalyse, Natur/teknologi - Perspektivering, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Køn, krop og seksualitet
Fag:
Billedkunst, Biologi, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Engelsk, Geografi, Håndværk og design, Historie, Natur/teknologi, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Eleverne lærer at anvende billedanalyse som metode i tværfaglige og tværæstetiske sammenhænge, hvor vi bruger kunsten som linse og samtalestarter at forstå verden omkring os igennem. Gennem kunstens sanselige, kreative og æstetiske kommunikationsmuligheder undersøger vi hvordan man kan sætte ord, koncept og begreb på svære følelser og bekymringer om verdens tilstand og omsætte dem til nye ideer og håb i fællesskab.

Med forløbet giver vi eleverne en oplevelse med kunst og hhv. natur og klima, fred og konflikt eller identitet og seksualitet i centrum. Forløbet engagerer både eleverne analytiske og diskursive læringsmål indenfor de tre områder, men ligeledes i billedkunstfaglige, kulturelle og fællesskabende erfaringer, hvor eleverne gennem kunsten og praktisk æstetiske øvelser lærer at forholde sig til sig selv og omverdenen omkring sig.