NaturBornholm

Vildt madspild

I Danmark smider vi hvert år tonsvis af mad ud. Hvordan kan vi selv være med til at ændre vores forbrug? En workshop, som giver stor forståelse for problematikken af madspild. Med udgangspunkt i Verdensmål 12, og elevernes egne indkøbsvaner, lærer eleverne om bæredygtighed og om CO2-omkostninger for almindelige dagligvarer.

Vildt madspildPå baggrund af elevernes egen viden om klimaændringer snakker vi om, hvordan det sker. Vi diskuterer vejr kontra klima og laver et forsøg, der viser CO2's indvirken på klimaet.

Derefter arbejder eleverne i grupper. De fordeler madkort ud fra, hvad de spiser mest. De mange produkter bliver placeret på CO2-pyramiden ud fra varens CO2-aftryk. Vi diskuterer også madvarens CO2-aftryk, som afhænger af mange faktorer, f.eks. hvordan den er produceret og transporteret, og hvordan vi selv behandler den i køkkenet.                                       

Til sidst bliver eleverne bedt om at komme med nogle bud på, hvordan vi kan spise mere klimavenligt og mindske madspild. Ved at bruge en CO2-beregner udarbejder eleverne klimasmarte opskrifter, som samtidig smager godt. Vi laver også en lille konkurrence, ”Insekthjul”, om, hvem der er mest CO2-modig.

Klik her: CO2-beregner

Eleverne laver "Insekthjul"
Eleverne laver "Insekthjul"
Foto

NaturBornholm

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
1500 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Geografi - Kommunikation, Geografi - Modellering, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Geografi
Læringsmål:
Biologi:
Undersøgelse:
Undersøgelser i naturfag (9. klasse) Økosystemer (9. klasse

Modellering:
Økosystemer (9. klasse)

Perspektivering:
Perspektivering i naturfag (9. klasse) Anvendelse af naturgrundlaget (9. klasse)

Kommunikation:
Formidling (9. klasse) Argumentation (9. klasse) Ordenskab (9. klasse)

Geografi:
Undersøgelse:
Globalisering (9. klasse) Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Modellering:
Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Perspektivering:
Perspektivering i naturfag (9. kasse) Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Kommunikation:
Argumentation (9. klasse) Ordenskab (9. klasse)