Om
Børneblik som borgerinddragelse
Skoletjenesten Københavns Museum har udviklet en film, der giver et praksisnært indblik i udviklingsprojektet Børneblik på Bispebjerg. I filmen kan du komme tæt på samarbejdet mellem elever og lærere fra Tagensbo Skole og museumsfagligt personale om at indrette et udstillingsrum om Bispebjerg i det nye Københavns Museum. Partnerskabsprojektet er en del af Københavns Museums strategiske arbejde med borgerinddragelse og medborgerskab.
Børneblik på Bispebjerg
Filmen kan danne afsæt for at diskutere og reflektere over praksis med borger- og brugerinddragelse bredt på museer og andre kulturinstitutioner. Det er oplagt, at undervisningsansvarlige og udstillingsansvarlige ser filmen sammen og på den baggrund reflekterer på tværs af deres respektive fagligheder. Der kan fx tages afsæt i nedenstående overordnede refleksionsspørgsmål.
Refleksionsspørgsmål
- Hvordan ser vi generelt som kulturinstitution på vores publikum som potentielle bidragsydere?
- Hvilke erfaringer har vi med at inddrage børn og unge i forbindelse med undervisningsaktiviteter og udstillinger.
- Hvordan kan samarbejde på tværs af udstillingsformidling og undervisning inspirere os til at arbejde (mere) med borger- og brugerinddragelse?
- Hvad er eventuelle bekymringer, begrænsninger og udfordringer ved at arbejde med borger- og brugerinddragelse hos os?