Lego House
LEGO House er "Home of the Brick", det ultimative oplevelseshus i LEGO klodsens hjemby, Billund. 12.000 m2 stort og fyldt med 25 millioner LEGO klodser, fossende LEGO vandfald og gigantiske dyr og planter. Huset byder på oplevelser til legebørn og voksne i alle aldre, der har lyst til at udfolde sig kreativt og udforske LEGO klodsens uendelige muligheder for Læring gennem Leg.
Vores mission er at inspirere og udvikle morgendagens byggere. Det afspejler sig i vores historie og det er rettesnoren for alt, hvad vi gør.
I LEGO® House har du mulighed for tage din 1.-6. klasse med til en magisk skoledag i vores inspirerende rammer. Vi har fire skolelektioner du kan vælge imellem, og fælles for dem er, at du lærer gennem leg.
Gennem leg kan vi udforske, undersøge og afprøve metoder til at håndtere udfordringer i virkelighedens verden. Kompetencer inden for problemløsning, kreativitet, empati, kommunikation og samarbejde er alle funderet i leg.
Derfor er LEGO House skoleprogrammet baseret på en legende tilgang til læring. Børns læring bør fokusere på at udvikle en holistisk tilgang, der ruster dem til de udfordringer, de vil møde i livet.
Den legende tilgang til læring, der benyttes i skoleprogrammet i LEGO House, er udviklet gennem flere årtiers samarbejde mellem LEGO Fonden og nogle af verdens førende forskere i kreativitet, leg og læring.
I LEGO House har vi udviklet et skoleprogram, der bygger på de fem karakteristika, der kendetegner den legende læring, henholdsvis: Glæde, Mening, Aktiv deltagelse, Gentagelse og Social interaktion.
På LEGO klods sprog betyder det, at vi i LEGO House bygger på en holistisk tilgang med udgangspunkt i fem kompetencer, henholdsvis den fysiske, kreative, kognitive, sociale og emotionelle kompetence. Lektionerne tager udgangspunkt i én af ovenstående, men drager paralleller til de resterende kompetencer.
Fælles for alle skolelektioner i LEGO House er, at børnene får en legende læringsoplevelse baseret på følgende:
Glæde. Når børn er glade for det, de laver og er internt motiverede, søger de helt naturligt information, sætter en ære i at prøve udfordringer og husker derfor ting længere. Skoleprogrammet er bygget op omkring leg.
Mening. Børn lærer gennem relevante og meningsfyldte oplevelser ved at udforske kendte ting i omgivelserne. Skoleprogrammet skaber forbindelse mellem konteksten og det, børnene allerede kender og er interesserede i.
Aktiv deltagelse. Når børn er aktive kombinerer de bevægelse og læring, og husker dermed ting bedre og mere effektivt. Der indgår naturligvis LEGO klodser i skoleprogrammet for at sikre, at alle børn bliver aktivt involverede.
Gentagelser. Børn lærer mest effektivt, når de eksperimenterer med idéer, når de frembringer noget nyt, og når de øver gentagelser ved at sammenholde nye oplysninger med deres hidtidige forståelse. Skoleprogrammet indeholder gentagelsessløjfer. Med LEGO klodser er det nemt at bygge ting, man forestiller sig, skille ting ad og afprøve nye muligheder.
Social interaktion. Børn opbygger deres viden gennem dialog med andre mennesker. Hjernen lærer effektivt gennem social interaktion, ved at skabe noget i fællesskab og ved at dele skaberglæden. Skoleprogrammet bygger på, at børnene samarbejder og deler det, de laver.