De danske jøders flugt til Sverige: Oktober ’43 i Gilleleje
Skoleforløbet begynder i skolestuen i Østergade 20, hvor familien Klug boede under besættelsen og hvor de to sønner, Martin og Albert Klug, allerede i 1940 sejlede flygtninge til Sverige. I den gamle skolestue får eleverne en indføring i baggrunden for aktionen mod de danske jøder: Samarbejdspolitikkens sammenbrud og regeringens afgang i august 1943. Eleverne hører om, hvordan den rigsbefuldmægtigede Werner Best foreslog Hitler en forfølgelse eller såkaldt razzia af jøderne i Danmark, men samtidig sørgede for at flådeattache Duckwitz, der var en af hans venner men dog modstander af jødeforfølgelserne, fik mulighed for at advare de danske politikere, som dernæst kunne advare de ældste i synagogen.
Derved fik de danske jøder mulighed for at flygte fra deres hjem, inden den skæbnesvangre krystalnat natten mellem den 1. og 2. oktober. Af ca. 8000 jøder lykkedes det kun at anholde 200 i København. Mange af dem kom til Gilleleje for at finde transport over Øresund til Sverige.
I det gamle øldepot er der i dag en særudstilling om flugten til Sverige i oktober 1943 og her kan eleverne se den lille jolle, der blev brugt til at sejle adskillige jøder fra Villingebæk, der ligger øst for Gilleleje, og ud til en fiskekutter, der sejlede dem videre til Sverige. Størrelsen på båden giver et tydeligt og håndgribeligt billede af den usikkerhed og stemning af frygt, der må have været på det mørke Øresund blandt de flygtende.
Bente Nissen, der underviser på dette skoleforløb, fortæller om såkaldte Gestapo-Juhl, hvis borgerlige navn var Hans Juhl, og om hans tilfangetagelse af de over 100 jødiske flygtninge på kirkeloftet i Gilleleje Kirke.
Der er desuden mulighed for at supplere skoleforløbet med en vandring i Gillejes smukke historiske gader, hvor der findes mindefliser, der tilsammen fortæller historien om de dramatiske dage i det lille fiskerleje, hvor almindelige danskere hjalp deres landsmænd til Sverige – for en god betaling for fleres vedkommende -, og hvor Sverige tog imod, selvom landet dermed brød med deres neutralitet. Hvis dette ønskes skal det aftales særskilt.
Omsatte læringsmål:
Eleverne kan på baggrund af deres tid på Gilleleje Museum redegøre for baggrunden for de danske jøders flugt til Sverige og den politik Danmark førte op til samarbejdspolitikkens sammenbrud.’
Tidspunkt: Alle hverdage hele året
Varighed: 45 - 60 min alt efter alderstrin og udholdenhed
Pris: Undervisningstilbuddet er gratis for Museum Nordsjællands hjemkommuner - Hillerød, Gribskov og Hørsholm. Øvrige skoler koster 500 kr. pr. klasse. Ring og hør vedr. mindre grupper, specialklasser og lignende.
Max deltagere: 25 deltagere.
Kontakt: Bente Nissen: ben@museumns.dk – 61 81 58 01
Målgruppe: Grundskolen – ældre klasser.
Klassetrin: 6.-10. klasse.
Kompetenceområde: Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng.
Fag: Dansk, Historie.
Læringsmål: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv og reflektere over samtidige lignende problemstillinger – flugt, forfølgelse mm. Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Praktisk information: Efter ”skoledagen” kan madpakkerne, alt efter vejret, spises i haven. Efter besøget får eleverne udleveret en fribillet til Gilleleje Museum, så de kan tage deres forældre og/eller søskende med og lære dem lidt af det, de selv har lært.
”I en storstilet og spredt koordineret aktion i løbet af oktober 1943 lykkedes det civile danskere at evakuere omkring 7000 personer, svarende til ca. 95 % af de danske jøder, over Øresund i både og fiskekuttere, så de kom i sikkerhed i det neutrale Sverige. Redningen lykkedes på grund af flere forhold: civilbefolkningens spontane reaktion på de nazistiske jødeforfølgelser, svensk velvilje over for de danske jøder samt en bevidst strategi fra dele af besættelsesmagten for at opretholde samarbejdet med danskerne.”
Kilde: Danmarkhistorien.lex