Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Dyrebar eller bare dyr? Etiske perspektiver på menneskers forhold til dyr

Er mennesket et dyr? Hvor dyrebart er dyrenes liv? Hvad er vores ansvar i forhold til dyrene? I dette projekt kommer eleverne til at arbejde undersøgende med dilemmaer omkring menneskets forhold til og håndtering af husdyr ud fra naturvidenskabelige, religiøse og filosofiske perspektiver.

Er mennesket et dyr? Hvor dyrebart er dyrenes liv? Og hvad er vores ansvar i forhold til dyrene?  

I dette projekt kommer eleverne til at arbejde undersøgende med etiske dilemmaer omkring menneskets forhold til og håndtering af husdyr ud fra naturvidenskabelige, religiøse og filosofiske perspektiver.    

Med udgangspunkt i elevernes oplevelser, undren og livsverden skal de undersøge: 

  • Hvilke kategorier, mennesker deler (andre) dyr op i
  • Hvordan dette hænger sammen med dyreetik
  • Hvordan religiøse tekster og deres oversættelser kan præge synet på dyr
  • Hvordan dyrs tilpasning til forskellige omgivelser kan ske naturligt eller via menneskelig indgriben (naturlig selektion vs forædling).
  • Hvad dyrevelfærd er og hvilke rammer og handlemuligheder, der findes for det. 

Et begrænset antal klasser vil få tilbud om et besøg på udstillingen “Produktionsdyr: Et galleri for det muliges kunst” på De Veterinære samlinger på Københavns Universitets Campus Frederiksberg – et tilbud om virtuelt besøg vil også være tilgængeligt.  

Til projektet hører: 

  • Undervisningsvejledning
  • Projekthjemmeside med explainer-videoer, tekstbank mm.
  • Besøg (virtuelt eller reelt) i udstillingen “Produktionsdyr: Et galleri for det muliges kunst” 

    Fakta om projektet

  • Klassetrin: 4.- 6. klasse
  • Fag: kristendomskundskab/natur-teknologi
  • Lektioner: 8-10 lektioner
  • Udbydes: fra september 2025
  • Tilmeldingsfrist: 1.9 2025
  • Levering: Uge 37
Billede af gris fra projektet

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Kristendomskundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
se undervisnngsvejledning