Naturvejledning Egedal

Dyrk, undersøg og spis insekter

Et jord-til-bord forløb på 4 uger. Eleverne dyrker, undersøger og tilbereder et måltid af spiselige insekter.

I låner en materialekasse med otte sæt insektfarme med alt, hvad I skal bruge til at dyrke jeres spiselige insekter. 

Dyrk 
I mindre grupper får eleverne ansvar for en lille insektfarm, der fx kan stå på en hylde i klassen. Elevgrupperne passer deres insektfarm, der består af melormelarver, pupper og biller. I skal afsætte ca. 2x 15 min pr. uge, til at eleverne passer insekterne.

Undersøg 
Imens melormelarverne vokser sig spiseklar, kan I undersøge insekternes livscyklus og levevis; på tæt hold kan eleverne opleve insekternes fuldstændige forvandling fra æg til larve til puppe til voksen insekt. Elever på mellemtrin og udskoling kan fx lave undersøgelser af insekternes vekselvarme, væskebehov og behov for foder. Og derigennem kan de få en forståelse af insekternes resurse- og klimaaftryk, som er meget lavere end for de dyr, som vi traditionelt spiser. 

Tilbered 
Som afslutning på forløbet afliver eleverne melormene og tilbereder dem i madkundskab. Melorme har den sammen nærings- og smagsprofil som kød. Og det er erfaringen, at langt de fleste elever gerne vil smage mad, der er tilberedt med melorme. 

Se mere om at passe melorme på www.youtube.com/@insekteriet

Inspiration til undervisningsforløb
Dyrk, undersøg og spis insekter (mellemtrin) -  www.insekteriet.dk/mellemtrin/
Dyrk, undersøg og spis insekter (udskoling) - www.insekteriet.dk/udskoling/

Billed af melorme, der ligger på et barns hånd.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Madkundskab - Fødevarebevidsthed, Madkundskab - Madlavning, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Biologi, Natur/teknologi
Læringsmål:
- Jeg kan fortælle om insekters livscyklus
- Jeg kan forklare om insekters fuldstændige og ufuldstændige forvandling
- Jeg kan passe en insektfarm med insekter i samarbejde med klassekammerater
- Jeg kan sammenligne traditionelle kødprodukters og insekters resurseforbrug (vand og foder)
- Jeg kan diskutere forskellige fødevarers klimaaftryk
- Jeg kan tilberede og smage på en middagsret, der bl.a. består af insekter