H.C. Andersens Hus

Krible-krable-kuffert: Formidling for de mindste

Læringsuniverset i H.C. Andersens Hus har en formidlingskuffert til børn i vuggestuealderen og deres voksne, som kan benyttes i museets have. Kufferten indeholder understøttende formidlingsmateriale, som understøtter den eventyrlige samtale mellem voksne og de mindste, samt deres fælles oplevelse af naturen.

Kufferten indeholder blandt andet:

-En samtale-bog (bogen er skrevet med udgangspunkt i Andersens eventyr og i et sprog, så selv de mindste kan snakke med)
-Små figurer af dyr og insekter – med et twist
-Refleksionsbilleder
-Småbørnsvenlige forstørrelsesglas

Formidlingskufferten kan sagtens benyttes uden vejledning. Den voksne og børnene kan gå på opdagelse i kufferten og bruge materialerne i den videre opdagelse af museets have. Fra klokken 10.00 er det muligt at låne toiletter og pusleplads ved museets hovedindgang, og I må meget gerne spise medbragt mad i haven.

Indhold:

Krible-krable-kufferten har fokus på have og insekter, samt samtale og eventyr. Indholdet i kufferten tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr, men ikke i traditionel forstand. De refererer til Andersens tilgang til digtning og til hans relation til sine læsere. De vækker børnenes nysgerrighed og understøtter en legende stemning mellem børnene og de voksne, samt børnene imellem. Børnenes spontane udtryk og feedback på materialerne er udgangspunktet for spændende og nærværende samtaler mellem de mindste museumsgæster og deres voksne. 

Børn og voksen går på opdagelse i haven
Vuggestuegrupper og dagplejere kan gå på opdagelse i museets have med vores formidlingskuffert.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
75 min.
Pris:
0 kr. Gratis
Max deltagere:
20 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
Nul, 1, 2
Læreplanstemaer:
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
Læringsmål:
Formidlingstilbuddet underbygger, at børnene:
• Møder H.C. Andersens tilgang til naturen på et niveau, der passer til dem.
• Kan undres, fortrylles og blive nysgerrige sammen med deres voksne.
• Udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden (pædagogisk mål).
• Får en kulturel oplevelse, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed (pædagogisk mål).
• Får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, og som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen (pædagogisk mål).