FAGENE I DET FRI - ENGELSK HAIKU-/TANKA DIGTE
Forløbet kan bruges til at arbejde med elevernes forståelse af, at skriftlighed også er kommunikation, og at de gennem skriftligheden opbygger og styrker deres ordforråd.
Formen er digtegenren, hvor der arbejdes med haiku- og tankadigte.
Eleverne skal skrive haiku- og tankadigte.
Hvis man kun skal skrive haikudigte, kan man med fordel vælge et naturområde til fordybelse og inspiration for elevernes digtefantasi. I arbejdet med tankadigte kan man eventuelt forsøge sig med andre udeområder.
Som inspiration inden man går ud, kan man lade eleverne læse forskellige haikudigte og tangadigte, og bede dem om at komme med bud på opbygning, form, ordvalg, teamer eller andet, de lægger mærke til, når de læser digtene.
Det vigtigste i dette forløb er at introducere eleverne til den faste struktur, der ligger i opbygningen af denne type digte. Derudover kan man vælge at arbejde med særlige ordtyper eller ordklasser. En god ide kan være at tage et par billeder, eller lade eleverne tage noget småt med fra stedet. Det kan bruges som dekoration til digtet, når man kommer hjem og skal renskrive det.
