FAGENE I DET FRI - FABLER
Dette forløb handler om at bruge dyremotiver, fundet i byrummet, til elevernes arbejde med fabler. Da fablen er en fortælling, om dyr med menneskelige egenskaber, er elevernes jagt efter dyremotiver en oplagt måde, hvorpå eleverne kan få ideer til deres fabelskrivning. Udover at bruge dyremotiverne som inspiration til fablens "personer", kan stedet og placeringen af dyremotivet giv inspiration til handlingen og/eller dyrets "personlighed".
Gå på opdagelse i jeres by med fokus på at finde dyr i form af statuer, vægbiller og andre kunstneriske udformninger, og brug dem som inspiration til at skrive en fabel. I mødet med de forskellige dyremotiver og deres udtryk, får eleverne mulighed for at indsamle visuelle og håndgribelige ideer til deres fabelskrivning hjemme på skolen.
Eleverne kan evt. bruge et arbejdsark til at notere deres observationer ned på. Dette gøres for hvert dyr de finder. I skriveprocessen arbejdes der mest med direkte tale, og der kan endvidere inddrages sproglige virkemidler som fx metaforer.
