FAGENE I DET FRI - GEOMETRISKE FORMER
Læringsforløbet ”levende billedlotteri” gennemføres ved, at hver elev får udleveret et billede af et sted i skolens nærområde, som viser en synlig geometrisk form. Eleverne stilles op i par (2 og 2) bagved hinanden. Hver række får et navn (a/b). Man finder først alle brikkerne fra den ene række og derefter fra den anden række. Meningen med det er, at eleverne (et par) skal hjælpe hinanden, med at finde hinandens billeder.
Turen begynder med, at forreste elev i række a, sammen med sin makker, guider resten af klassen hen til det sted begyndelsesbilledet viser. Her stopper alle, og de to elever der står forrest, fortæller nu, hvilke geometriske former der er på stedet/figuren. Herefter går hele klassen videre i samlet flok, og eleverne kigger (i par) efter billederne/brikkerne fra række a. Når man ser sit billede/brik, råber man stop og alle stopper. Underviseren går hen til eleverne, som fortæller, hvilke former der er på billedet og tjekker, at det er det rigtige billede, eleverne har fundet. Og sådan fortsætter det, til alle har fundet deres billede/brik. Det sidste billede er fra den bageste elev i række b.
