Fredensborg Naturskole

FAGENE I DET FRI - GEOMETRISKE FORMER

Læringsforløbet ”levende billedlotteri” gennemføres ved, at hver elev får udleveret et billede af et sted i skolens nærområde, som viser en synlig geometrisk form. Eleverne stilles op i par (2 og 2) bagved hinanden. Hver række får et navn (a/b). Man finder først alle brikkerne fra den ene række og derefter fra den anden række. Meningen med det er, at eleverne (et par) skal hjælpe hinanden, med at finde hinandens billeder.

Turen begynder med, at forreste elev i række a, sammen med sin makker, guider resten af klassen hen til det sted begyndelsesbilledet viser. Her stopper alle, og de to elever der står forrest, fortæller nu, hvilke geometriske former der er på stedet/figuren. Herefter går hele klassen videre i samlet flok, og eleverne kigger (i par) efter billederne/brikkerne fra række a. Når man ser sit billede/brik, råber man stop og alle stopper. Underviseren går hen til eleverne, som fortæller, hvilke former der er på billedet og tjekker, at det er det rigtige billede, eleverne har fundet. Og sådan fortsætter det, til alle har fundet deres billede/brik. Det sidste billede er fra den bageste elev i række b.

levende billedlotteri
Foto

charlotte åsell pedersen

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis for Fredensborg kommunes folkeskoler
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Matematik - Geometri og måling
Fag:
Matematik, Sproglig udvikling
Læringsmål:
kompetencemålet:
• Matematisk opmærksomhed: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer.

• Eleven kan gengive og beskrive enkle figurer og mønstre, herunder i digitale medier.
• Eleven har viden om enkle geometriske figurer og mønstre

Desuden er der fokus på samarbejde og hjælpsomhed.

Se alle tilbud fra: