FAGENE I DET FRI - SPROG I BEVÆGELSE. SAMMENSATTE ORD OG FORHOLDSORD
I dette forløb skal eleverne indsamle deres eget undervisningsmateriale. De skal finde så mange forholdsord og sammensatte ord som muligt.
Lad eleverne gå ud i deres nærområde ca. 20-30 minutter. Bed dem ”finde” så mange sammensatte ord som muligt. Når de ”finder” et ord, kan de tage et billede med tablet/telefon, skrive det ind på en fælles digital tavle/ Padlet eller blot skrive ordene på papir/arbejdsark. Samtidig skal de notere eller tage et billede, når deres bevægelse/handling kan beskrives af et forholdsord. Billederne kan bruges til at vise, at eleven har forstået brugen af forholdsordet, og som illustration i deres tekst.
Hvis der ikke bruges Padlet, kan der laves et arbejdsark, så arkene kan hænges/lægges et sted i klassen, hvor alle elever har mulighed for at se alle indsamlede ord. Kategorier i arbejdsarket kunne være: Forholdsord – billede/tegning – kort beskrivelse af hvor man var, og hvad man gjorde. Sammensatte ord – 1. ord - 2. ord – evt. tilføjet hjælpebogstav
Variation i de indsamlede ord kan opnås ved, at eleverne for mulighed for at vælge forskellige steder at gå til.
Hjemme på skolen bruges ord og billeder evt. i en skriftlig opgave
(c)Charlotte Åsell Pedersen
