Fra Absalon til atombombe – 1000 års danmarkshistorie i gobelinerne
Dette forløb tager eleverne med tilbage i historien i et kronologisk perspektiv, der giver dem overblik over historiens lange linjer.
Med udgangspunkt i dronningens farvestrålende gobeliner arbejder eleverne med bl.a. Kalmarunionen, reformationen, Christian 4., enevælden, demokratiets indførelse, 2. verdenskrig og den kolde krig. Dvs. at undervisningen styrker elevernes kompetence til at placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden samt bruge kanonpunkter til at skabe et historisk overblik og sammenhængsforståelse i et nationalt perspektiv.
Forløbet består af forskellige sekvenser, der understøtter differentierede arbejdsformer, som bl.a. styrker elevernes kompetencer i at arbejde aktivt med historien, tage stilling og argumentere i en åben og inddragende dialog.
Med udgangspunkt i dronningens farvestrålende gobeliner arbejder eleverne med bl.a. Kalmarunionen, reformationen, Christian 4., enevælden, demokratiets indførelse, 2. verdenskrig og den kolde krig. Dvs. at undervisningen styrker elevernes kompetence til at placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden samt bruge kanonpunkter til at skabe et historisk overblik og sammenhængsforståelse i et nationalt perspektiv.
Forløbet består af forskellige sekvenser, der understøtter differentierede arbejdsformer, som bl.a. styrker elevernes kompetencer i at arbejde aktivt med historien, tage stilling og argumentere i en åben og inddragende dialog.